برای تحصیل در رشته اقتصاد در آلمان تنها یادگیری زبان آلمانی کافی نیست. برای استفاده از منابع درسی این رشته حتی در مقطع کارشناسی، باید به زبان انگلیسی نیز تسلط داشت. گذراندن یک دوره کارآموزی نیز ضروری است. بخش عمده‌ای از برنامه‌ی آموزشی در رشته اقتصاد را کلاس‌های درس و کلاس‌های حل تمرین تشکیل می‌دهند. رشته اقتصاد (Volkswirtschaftslehre) در آلمان بیشتر در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. اما برخی از مراکز آموزش عالی این کشور نیز گرایش‌هایی از این رشته را ارائه می‌دهند.

مختصات تحصیل در رشته اقتصاد

در آغاز دوره کارشناسی، مبانی اقتصاد کلان و اقتصاد خرد به علاوه‌ دروس ریاضی که در تحصیل این رشته غیر قابل چشم‌پوشی است، آموزش داده می‌شوند. در واقع در شروع کار ابزاری که دانشجو برای توصیف پدیده‌های اقتصادی به آنها احتیاج دارد، در اختیار وی قرار می‌گیرد.

در این رشته تغییرات زیادی پس از اجرای پیمان بولونیا در جهت یکسان‌سازی نظام آموزشی در سطح اتحادیه اروپا ایجاد شده ‌است. در نظام جدید، گرایش‌های دانشجویان این رشته خیلی زودتر از پیش مشخص می‌شوند. پس از گذراندن دروس پیش‌بینی‌شده برای سال‌های اول و دوم، که در واقع دروس پایه هستند، دانشجویان با انتخاب دروس اختیاری گرایش و موضوع پایان‌نامه خود را تعیین می‌کنند.

بخش عمده‌ای از برنامه‌ی آموزشی این رشته را کلاس‌های درس و کلاس‌های حل تمرین تشکیل می‌دهند. برای هر واحد درسی معمولا ۶ ساعت آموزشی در نظر گرفته شده‌ است که ۲ ساعت آن صرف حل تمرین و بررسی نمونه‌ها می‌شود.

در بیشتر آیین‌نامه‌های اداره امتحانات دانشگاه‌ها، دانشجویان بین ترم ششم و دوازدهم موظف به گذراندن یک دوره کارآموزی هستند.

در جریان پیمان بولونیا دانشگاه‌ها پیوسته در تلاش برای گسترش ارتباطات خود با دانشگاه‌های کشورهای دیگر هستند.

دانشگاه‌هایی که بیشتر بر جنبه‌های بین‌المللی این رشته متمرکز هستند‌‌، دانشجویان خود را به گذراندن حداقل یک ترم در خارج از آلمان تشویق می کنند. کشور و شهر محل گذراندن این دوره از لیست دانشگاه‌هایی که با دانشگاه محل تحصیل همکاری دارند، انتخاب می‌شود. این مدت می‌تواند تا دو ترم تحصیلی تمدید شود.

ارائه‌ پایا‌ن‌نامه‌، از شروط لازم برای فارغ‌التحصیلی در این رشته است. علاوه بر این در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان بعد از دوره کارشناسی، دروس این رشته تنها به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

کسانی که مایل به یادگیری عمیق‌تر مباحث گرایش خود هستند، می‌توانند وارد مقطع کارشناسی‌ارشد و سپس مقطع دکترا شوند.

بهترین دانشگاه ها جهت ادامه تحصیل در اقتصاد

شرایط پذیرش در هر کدام از این دانشگاه ها متفاوت است و البته بهترین راه برای اطلاع از شرایط پذیرش در هر رشته مراجعه به سایت دانشگاه است. دانشگاه های متعددی در آلمان این رشته را ارائه میدهند که از این میان میتوان به این دانشگاه ها اشاره کرد:

اقتصاد آلمان

Ludwig Maximilian University of Munich

Rheinische Friedrich-Wilhelms-University Bonn

University of Mannheim

Free University of Berlin

University of Cologne

شرایط پذیرش در رشته اقتصاد در آلمان

معیار سنجش و پذیرش در مقطع کارشناسی‌ارشد، نمره دوره کارشناسی است. برای کسانی که معدل کل‌‌شان از ۵ / ۲ (حدود نمره ۱۷ در سیستم آموزشی ایران) کمتر است، امکان ادامه تحصیل در این رشته وجود ندارد.

بحران بانکی و اقتصادی اخیر در جهان نیز بر روی این رشته بی‌تأثیر نبوده ‌است. تأکید بر “اقتصاد رفتاری” که امکان بررسی ابعاد جامعه‌شناختی و فلسفی موضوعات این رشته را در اختیار کارشناسان قرار می‌دهد، هر روز افزایش می یابد.

اهمیت روز‌افزون وجود ارگان‌هایی فرادولتی، همچون اتحادیه اروپا و بانک جهانی از موضوعات دیگر این رشته‌اند. علاوه بر این در کلاس‌های آموزشی، دانشجویان به پژوهش درباره رفتار دولت‌ها در برابر موضوعات مشترک‌شان، مانند حفاظت از محیط زیست و تثبیت قیمت یورو می‌پردازند.

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست