قدم اول برای تحصیل در مدارس کانادا

فرم ارزیابی تکمیل کنید، ما شرایط شما را دقیق بررسی می‌کنیم و با ایمیل پاسخ می‌دهیم!

فرم ارزیابی تحصیل در مدارس

به دلیل وجود سیستم گزارش دهی منظم و دقیق مدارس شبانه روزی کانادا، والدین دانش‌آموزان بطور مرتب قادر به آگاه بودن به وضعیت فرزند خود در مسائل درسی و رفتاری باشند.

بطور کلی در کانادا بر اساس مالکیت دو نوع مدرسه وجود دارد:

مدارس دولتی کانادا

برای شهروندان کانادا و کسانی که اقامت دائم دارند، تحصیل در مدارس دولتی برایشان کاملا رایگان است اما برای دانش‌آموزان خارجی 14 هزار دلار برای شهریه و 1000 دلار برای بیمه گرفته می‌شود. همانطور که اشاره شد شهریه نسبتا بالایی برای افراد خارجی دریافت می‌شود، قابل ذکر است که در سال اول ثبت نام در مدارس کانادا، ابتدا برای تعیین نمودن سطح دانش‌آموز از ایشان تست‌هایی گرفته می‌شود که حتی ممکن است ضرورت برای رفتن به دوره‌های زبان انگلیسی یا فرانسوی نیز ایجاد شود.

در تمامی مدارس کانادا هم محصلین کانادایی و هم محصلین بین المللی دیده می‌شود که می‌توان گفت از استانداردترین و با کیفیت‌ترین سیستم‌های آموزشی جهان برخوردار هستند.

مدارس خصوصی کانادا

مدارس K-12: این مدارس از ابتدایی تا دیپلم می‌باشد که شامل 12 سال تحصیلی می‌شود و معمولا کودکان از 5 الی 6 سال شروع به تحصیل می‌کنند.

مدارس استان کبک دارای 13 سال تحصیلی که شامل 11 سال دوره ابتدایی تا دیپلم و 2 سال برای دوره پیش‌دانشگاهی می‌باشد.  طول روزهای تحصیلی در هفته 5 روز بوده و آغاز سال تحصیلی از اواخر آگوست و پایان آن اوایل ماه ژوئن است. به دلیل دو زبانه بودن کشور کانادا (انگلیسی و فرانسوی)، مدارس با هر دو زبان در سراسر کانادا یافت می‌شود. تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی ( ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان) برای افراد خارجی در دسترس است. تحصیل در کشور کانادا یکی از فرصت‌های فوق‌العاده در جهت کسب مدارک معتبر تحصیلی و تجارب بین‌المللی است.

استفاده از مدارس دولتی برای فرزندان دانشجویان بین‌المللی متفاوت است. به اینصورت که در برخی از استان‌ها فرزندان به عنوان محصل خارجی تلقی می‌شوند و می بایست شهریه تحصیل را برای ثبت نام در مدارس روزانه کانادا پرداخت کنند که حدودا مبلغی بین 10 تا 15 هزار دلار به ازای هر سال است و در برخی استان‌های دیگر تحصیل فرزندان در مدارس روزانه به صورت رایگان می‌باشد.

مدارس شبانه روزی در کانادا The Association of Boarding Schools

مدارس شبانه روزی در کانادا بوسیله انجمن مدارس شبانه روزی در کانادا معرفی می‌شوند که دانش‌آموزان در آنجا بصورت همزمان مشغول به تحصیل و اقامت می‌شوند. شهریه سالانه اینگونه مدارس معمولا در حدود 30 تا 60 هزار دلار است که متقاضیان زیادی را به خود جذب کرده است. سالانه تعداد زیادی از هموطنان عزیز وسط شرکت بین المللی پارسا جذب اینگونه مدارس می‌شوند.

تحصیل در دبیرستان های کانادا

پیش‌نیاز ورود به دانشگاه‌های خوب کانادا داشتن پیش‌زمینه تحصیلی خوب است. یکی از راه‌های کسب این پیش‌زمینه تحصیل در دبیرستان‌های کانادا است. به مراتب می‌توان این نکته را اثبات کرد که دانش‌آموختگان دبیرستان‌های کانادا شانس بیشتری برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های ممتاز کانادا دارا هستند که به دلایل مختلفی است.

دانش‌آموزان در سنین 10 و 11 و 12 دوران دبیرستان را طی می‌کنند که در این دوره باید یک سری درس اجباری و اختیاری را بگذرانند. تعداد واحد درسی برای فارغ‌التحصیلی 80 واحد درسی در مجموع 3 سال می‌باشد. این دروس می‌تواند دارای تنوع بسیاری بوده و قدرت انتخاب برای دانش‌آموزان را بسیار بالا می‌برد. دانش‌آموزان با توجه به اهداف خود دروس موردنظر را برداشته و پاس می‌کنند که علاوه بر افزایش سواد علمی، سواد موسیقی، اجتماعی، هنری و ورزشی را نیز بهبود می‌بخشند. همین امر باعث تعالی دانش‌آموزان و داشتن دید بهتر نسبت به محیط می‌شود. نکات ذکر شده دلیل بر آن است که مدارس کانادا از بهترین مدارس دنیا می‌باشد که داوطلبین بسیاری هر ساله به خود جذ می‌کند.

محل اقامت دانش آموزان محصل در کانادا

از نحوه اقامت دانش‌آموزان در کانادا می‌توان اقامت در خوابگاه‌هایی که مخصوص اقامت تحصیلی است نام برد و یا از برنامه Home Stay استفاده کنند که این برنامه به اینصورت است که یکسری خانواده در سرتاسر کانادا به ازای مبلغی که از دانش‌آموز دریافت می‌کنند حاضر می‌شوند دانش‌آموز در کنار آن‌‌ها زندگی کند.

ویزای همراه والدین در حین تحصیل فرزند در مدارس کانادا

والدین دانش‌آموز می‌توانند جهت اخذ ویزای همراه محصل در کانادا، با دانش‌آموز خود در زمان تحصیل با اخذ ویزای مولتیپل(5ساله) توریستی همراه باشند. اما برای خانواده‌هایی که شرایط حضور والدین در کانادا را ندارند ولی درباره فرزند خود نگران هستند، می‌توانند از برنامه Home Stay استفاده کنند که در این برنامه دانش‌آموز به ازای حدودا ماهی 900 دلار وارد یک خانواده کانادایی شده و دارای یک اتاق مستقل و 3 وعده غذایی خواهد بود. البته که این برنامه هم از لحاظ آرامش خاطر والدین دانش‌آموز مناسب است هم از لحاظ بهبود زبان خارجی دانش‌آموز و آشنا شدن ایشان با فرهنگ و نوع زندگی در کانادا مثمر ثمر خواهد بود.

گاردین یا کاستودین

چنانچه دانش‌آموز دارای سن کمتر از 17 سال باشد و والدین شرایط همراهی ایشان را نداشته باشند، باید دانش‌آموز تحت نظارت و مراقبت فرد بالغ دیگری در کانادا قرار گیرد که به نقش این فرد گاردین یا کاستودین دانشجو در کانادا گفته می‌شود که با ویزای با نام ویزای گاردین کانادا وارد کشور می‌شود. هم والدین و هم مسئول نگهداری از فرزند باید فرم‌های مخصوصی را تکمیل کنند. در اکثر مواقع زمانی نیز که دانش‌آموز دارای سن کمتر از 10 سال باشد، باید یکی از والدین بیولوژیکی شخص به همراه ایشان در هنگام تحصیل باشند.

مراحل اخذ پذیرش از مدارس کانادا

توجه مدارس کانادا در دو ترم ژانویه (بهمن) و سپتامبر (شهریور) پذیرش ارائه می کنند.

برنامه درسی مدارس کانادا

تقسیم‌بندی دروس در مدارس کانادا به دو دسته است که شامل دسته اختیاری و اجباری است. دروسی که در دسته اجباری قرار دارند باید توسط تمام دانش‌آموزان مدارس دولتی گذرانده شوند که به ترتیب شامل دروس ریاضی، کامپیوتر، زبان، علوم و هنر(در برخی استان‌ها) می‌باشد و اما دروس اختیاری شمال درس‌هایی از قبیل شیمی و زیست و فیزیک، بیزینس، برنامه نویسی کامپیوتر، آشپزی، مکانیک خودرو و نساجی، تاریخ و جغرافی، سایر زبان‌های خارجی است.

 

خدمات موسسه حقوقی و بین المللی پارسا
  • اخذ پذیرش تحصیلی از مدارس
  • اقدام برای اخذ ویزای دانش آموزی
  • راهنمایی در جهت آماده سازی انگیزه نامه و رزومه
  • خدمات پس از ورود در کشور موردنظر
  • اخذ ویزای همراه برای والدین
  • همراهی والدین در نظارت فرزندان

 

برخی از دروس دبیرستان‌های کانادا

دروس سال ۱۰ دبیرستان در کانادا

  • انگلیسی
  • ریاضیات
  • اجتماعی
  • علوم
  • برنامه ریزی
  • درس انتخابی
  • درس انتخابی
  • شرکت در آزمون نهایی استان

 

دروس سال ۱۱ دبیرستان در کانادا
  • انگلیسی
  • ریاضیات
  • اجتماعی
  • علوم
  • 3 درس انتخابی

 

دروس سال ۱۲ دبیرستان در کانادا

سال 12 برای دانش‌آموزان، سال انتخاب رشته و انتخاب دروس مربوطه است، یه همین دلیل در ابتدای سال توسط یک فرم، دانش‌آموز انتخاب رشته می‌کند و دروس مورد نظر را در آن یادداشت می‌نماید.

  • انگلیسی (اجباری)
  • 7 درس انتخابی

طیف وسیعی از دروس(تئاتر، روزنامه نگاری، بازیگری، هنر، رقص، بازاریابی، حقوق، روان شناسی، زمین شناسی، خودرو …. ) در سال دوازدهم به دانش‌آموز این امتیاز را می‌دهد که با فراق بال، متناسب با اهداف خود  انتخاب کنند، همچنین مدارس کانادا در سال دوازدهم دانش‌آموزان را به دوره‌هایی نظیر کاریابی، مصاحبه شغلی و رزومه نویسی و از این دسته موارد که منجر به بهبود مهارت‌های بازار کاری می‌شوند، فراهم می‌کنند.

علاوه بر زبان انگلیسی و فرانسوی که زبان کشور کانادا می‌باشد، دانش‌آموزان می‌توانند زبان‌های ژاپنی، ماندرین و اسپانیایی نیز فراگیرند.

همچنین، امکان انتخاب رشته و گذراندن واحد از بین دروس زیر نیز ممکن است:

  • ورزش
  • مدیریت
  • رهبری
  • ریاضیات پیشرفته
  • شیمی
  • فیزیک
  • آشپزی

 

پس از اتمام دبیرستان در کانادا، محصلین یکی از راه های زیر را انتخاب می کنند:

  • ورود به بازار کار
  • انجام کارهای اکتشافی مانند سفر به دور دنیا و زندگی در کشورهای دیگر
  • کار به صورت داوطلبی برای تقویت رزومه
  • ادامه تحصیل در کالج یا دانشگاه ها یا موسسات فنی و حرفه ای کانادا
شرایط اولیه ورود به دانشگاه‌های کانادا پس از دبیرستان
  • گذراندن انگلیسی، ریاضی، یک درس اجتماعی، یک درس علوم، و زبان خارجی در سال ۱۱
  • گذراندن دروس انگلیسی سال ۱۲ به علاوه ۳ تا ۴ درس آکادمیک در سال ۱۲

شرایط اولیه برای ورود به دانشگاه‌های موردنظر، داشتن نمرات حداقلی اعلام شده از طرف دانشگاه‌ها در دروس موردنظر می‌باشد. به عنوان مثال می‌توان دروس ریاضی سال11 و12 و دو درس پاس شده در سال 12 را نام برد که پیش‌نیاز ورود به رشته بیزینس در دانشگاه SUF است. حداقل نمرات لازم برای ورود به دانشگاه و رشته‌های مختلف، متفاوت است، برای مثال میانگین معدل بالای 85% در دروس انگلیسی و 3 مورد دیگر در سال 12 برای ورود به رشته هنر دانشگاه UBC و بالای 82% برای رشته هنر دانشگاه SFU لازم است. البته می‌توان به این نکته اشاره کرد که برای ورود به کالج‌ها و دانشگاه‌های با رنک پایین می‌توان با معدل پایین‌تر مثلا 60% نیز اقدام کرد. همچنین راه دیگر برای افرادی که معدل خوبی در دبیرستان کسب نکرده‌اند ورود به کالج و کسب معدل بالا، برای ورود به دانشگاه‌های خوب است.

هزینه‌های تحصیل در مدارس و دبیرستان‌های کانادا نسبت به سایر کشورها به عنوان مثال آمریکا و انگلستان‌، بسیار منطقی‌تر بوده و دارای کیفیت بسیار بالاتری است. کانادا بهترین گزینه برای اعزام دانش‌آموزان به مدارس انگلیسی یا فرانسوی زبان است.

بهره‌مندی از بورسیه تحصیلی نیز برای فارغ‌التحصیلان دبیرستان‌های کانادا یکی از مزایای دیگر از تحصیل در مدارس کانادا محسوب می‌شود.

برای آگاهی کامل از شرایط و نحوه اقدام برای ورود به دانشگاه‌های کانادا از مقطع دبیرستان و کسب بورس‌های تحصیلی و همچنین اطلاعات کافی در زمینه مدارس کانادا و قیاس آن‌ها با کشورهای دیگر، با ما تماس حاصل فرمایید.

, ,

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست