“آیا من به عنوان یک مهاجر جدید به کانادا به بیمه درمانی نیاز دارم؟”

این سوالی است که همیشه از ما پرسیده می شود!

این سردرگمی غالباً ناشی از این واقعیت است که کانادا به دلیل داشتن یک سیستم بهداشتی و درمانی با بودجه عمومی که به کانادایی ها امکان دسترسی به برخی خدمات پزشکی را به صورت رایگان می دهد، شناخته شده است. اما باید بدانید هزینه مراقبت های بهداشتی از مالیات پرداخت می شود.

اما چگونه می توانید به این سیستم مراقبت های بهداشتی دسترسی پیدا کنید؟ و اگر نتوانید به آن دسترسی پیدا کنید، چه اتفاقی می افتد؟

خوب، این همان چیزی است که برای پاسخ دادن به آن اینجا هستیم.

به طور خلاصه، دسترسی شما به سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی در کانادا به دو چیز بستگی دارد:

یک؛ وضعیت مهاجرت شما و
دو؛ استان محل زندگی شما

ساکنان جدید به کانادا بسته به وضعیت مهاجرت خود، دسترسی متفاوتی به مراقبت های بهداشتی خواهند داشت. به عنوان مثال ، توریست ها و گردشگران به سیستم مراقبت های بهداشتی با بودجه عمومی دسترسی ندارند، بنابراین به همه توریست ها و گردشگران توصیه می شود بیمه درمانی خصوصی تهیه کنند. اما افرادی که اقامت دائم دارند، مانند کسانی که از طریق سیستم Express Entry پذیرفته شده اند، دسترسی به مراقبت های بهداشتی را به عنوان شهروندان کانادایی دریافت می کنند.

اما یک مشکل کوچک وجود دارد:

بعضی اوقات، مهاجران جدیدی که قاعدتا باید به سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا دسترسی داشته باشند، باید چند هفته یا چند ماه منتظر بمانند. مدت زمان این تاخیر به استانی که مهاجر برای سکونت انتخاب کرده است بستگی دارد.

به عنوان مثال، در انتاریو، ساکنان جدید که دارای اقامت دائم هستند، برای دستیابی به سیستم بهداشتی با بودجه عمومی باید سه ماه صبر کنند، در حالی که در نوا اسکوشیا، همان گروه از روز اول خود به سیستم بهداشت دسترسی پیدا می کنند.

 

در ادامه این مقاله، قصد داریم آنچه را که انتظار می رود برای مراقبت های بهداشتی در چند ماه اول سکونت شما در کانادا پیش بیاید، بررسی کنیم. در ابتدا انواع مختلف وضعیت مهاجرت را مورد بررسی قرار دهیم. سپس به سراغ آنچه در هر استان انتظار می رود می رویم.

وضعیت مهاجرت

اگر هنوز در کانادا نیستید، اما قصد دارید به زودی وارد این کشور شوید، این فهرست از انواع متداول وضعیت مهاجرت را بررسی کنید تا شرایط بیمه درمانی خود را برای ماه های اول حضور در کانادا مشخص کنید.

  • نیروهای کار بین المللی از جمله برنامه نیروهای کار برای تعطیلات- International Experience Canada (IEC)

اگر قصد دارید با مجوز کار IEC به کانادا بیایید، بیمه شدن شما بسیار ساده است. شما باید بیمه خصوصی را برای مدت زمان کل مجوز کار IEC خریداری کنید. (ساده است اما هزینه دارد!)

اگر واجد شرایط دریافت مجوز کار 12 ماهه هستید ، هنگام عزیمت به کانادا، باید بیمه نامه 12 ماهه داشته باشید. همین شرایط برای کسانی که مجوز کار 24 ماهه دارند نیز  وجود دارد یعنی لازم است که یک بیمه نامه 24 ماهه تهیه کنید. اگر با یک بیمه نامه شش ماهه حضور داشته باشید، اجازه کار شما فقط برای یک دوره شش ماهه صادر می شود که بعدا امکان تمدید آن وجود ندارد. اگر در کانادا بدون هیچ گونه بیمه ای حاضر شوید، بازگردانده می شوید.

  • افراد دارای اقامت دائم (اکسپرس انتری، برنامه انتخاب استانی و موارد دیگر)

آیا اقامت دائم دریافت کرده اید؟ پیش از ادامه صحبت تبریک می گوییم! می دانیم که کسب اقامت دائم آسان نیست، بنابراین کار فوق العاده ای برای رسیدن به این مرحله انجام داده اید.

همانطور که احتمالاً قبلاً هزار بار شنیده اید ، “به عنوان فردی که اقامت دائم کانادا را دارد، دسترسی کامل به سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا با بودجه عمومی را دریافت خواهید کرد.” اما باید حواستان باشد که برای چند ماه ابتدای حضور بیمه نامه تهیه کنید زیرا ممکن است پوشش بیمه ای که فکرش را می کردید نداشته باشید.

بله! به عنوان مقیم دائم، شما به سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا دسترسی پیدا می کنید. اما برای دسترسی به این سیستم بیمه باید به سازمان بیمه استان یا ناحیه محل سکوت خود درخواست دهید. در برخی استانها و نواحی ثبت نام برای دریافت بیمه زمان می برد. برای این مدت خرید پوشش بیمه خصوصی ممکن است راه حل خوبی باشد تا اطمینان حاصل شود که در صورت نیازهای مراقبت های بهداشتی تحت پوشش بیمه ای قرار دارید.

برای اطلاع از شرایط تحت پوشش قرار گرفتن در بیمه استان یا ناحیه زندگی خود، به ادامه مطلب در قسمت استان ها در مورد الزامات بیمه درمانی هر گروه مراجعه کنید.

  • نیروهای کار موقت 

اگر به عنوان نیروی کار موقت به کانادا آمده اید (به جز IEC) ممکن است واجد شرایط بیمه درمانی استان یا منطقه باشید یا اینکه نه و به بیمه خصوصی احتیاج داشته باشید. با این حال برخی از مجوزهای کاری که برای کارفرمایان است مستلزم این هستند که کارفرمای شما اطمینان حاصل کند که شما به بیمه دسترسی دارید، چه از طریق سیستم دولتی و چه از طریق یک بیمه خصوصی.

بر این اساس یکی از راه های شروع تحقیق درباره شرایط شما سؤال از کارفرمای خود در مورد بیمه خدمات درمانی است. همچنین می توانید از فهرست استانهای زیر کمک بگیرید تا متوجه شوید آیا به سیستم بودجه عمومی دسترسی پیدا خواهید کرد یا نه.

  • دانشجویان بین المللی

دانشجویان بین المللی موظفند برای تمام مدت تحصیل خود بیمه داشته باشند. اکثر دانشجویان بین المللی مجبورند پوشش بیمه خصوصی درمانی را خریداری کنند، گرچه تعداد معدودی از استانها دانشجویان بین المللی را قادر می سازند از سیستم بودجه عمومی استفاده کنند. در فهرست استان ها دقیقتر به این موضوع پرداخته ایم.

بسیاری از موسسات آموزشی کانادا پکیج های بیمه ای به دانشجویان ارائه می دهند که از طریق خود وسسه آموزشی سازماندهی می شوند. این کار زحمت پیدا کردن بهترین ارائه دهنده خدمات بیمه ای را از دوش شما برمیدارد ، هرچند که بهترین پوشش یا مقرون به صرفه ترین نرخ را تضمین نمی کند.

اگر قصد تحصیل در کانادا را دارید ، ابتدا باید با موسسه آموزشی خود این موضوع را بررسی کنید. آنها میتوانند اطلاعات دقیقی در مورد بیمه و توصیه هایی را برای دانشجویان بین المللی با توجه به شرایط شما ارائه دهند.

  • بازدید کنندگان و گردشگران

به عنوان یک بازدید کننده یا توریست در کانادا، باید اطمینان حاصل کنید که در صورت بروز هرگونه مشکلی در سفر از پوشش بیمه ای برخوردار هستید. چرا که اتفاقات غیر منتظره پزشکی می تواند هزاران یا حتی دهها هزار دلار برای شما هزینه داشته باشد. ممکن است مانند تقریباً تمام بیمه هایی که در زندگی خریداری می کنیم وسوسه شوید که از خریداری بیمه برای سفر به کانادا فرار کنید و یا تهیه آن را پشت گوش بیاندازید، اما اگر بیمه تهیه کنید آرامش خاطر خواهید داشت که اگر اتفاقی رخ دهد تحت پوشش بیمه هستید.

و اما بررسی شرایط بیمه شدن با توجه به استانی که در آن زندگی می کنید…
  • آلبرتا (Alberta)

توصیه ما: ممکن است واجد شرایط پوشش استانی آلبرتا باشید، اما بررسی درخواست و صلاحیت شما زمان می برد. اگر در مورد صلاحیت خود تردید دارید، بیمه درمانی خصوصی را برای چند ماه اول اقامت خود تهیه کنید.

اگر از کشور دیگری در حال انتقال به آلبرتا هستید ، باید قصد اقامت به مدت حداقل 12 ماه در آلبرتا را داشته باشید و از طریق مدارک مهاجرتی خود این امر را ثابت کنید. ولی! شما باید برای پوشش درخواست دهید، و بررسی این کار می تواند مدتی طول بکشد. به همین دلیل اگر مطمئن نیستید که آلبرتا درخواست شما را تأیید خواهد کرد یا خیر، بهتر است بیمه خصوصی را به طور موقت خریداری کنید.

مهاجران جدید به کانادا می توانند از طریق برنامه بیمه خدمات درمانی آلبرتا (AHCIP) تحت پوشش مراقبت های بهداشتی در آلبرتا قرار بگیرند. شما باید در مدت سه ماه از بدو ورود به آلبرتا درخواست کنید.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط AHCIP هستند

نیروهای کار موقت: در صورتی واجد شرایط AHCIP هستند که اجازه کار شش ماهه (یا طولانی تر) و قصد اقامت حداقل در مدت 12 ماه در آلبرتا دارا باشند.

دانشجویان بین المللی: در صورتی واجد شرایط AHCIP هستند که اجازه تحصیل 12 ماهه (یا اجازه تحصیل سه ماه + و نامه اثبات قصد اقامت) به علاوه قصد اقامت در آلبرتا برای حداقل 12 ماه داشته باشند.

 

  • بریتیش کلمبیا (British Columbia)

توصیه ما: شما باید بیمه درمانی خصوصی را برای سه ماه اول خود در بریتیش کلمبیا خریداری کنید، زیرا هیچ یک از ساکنان جدید واجد شرایط پوشش بیمه استانی نیستند تا زمانیکه یک دوره انتظار سه ماهه را طی کنند.

استان بریتیش کلمبیا فقط بعد از اتمام دوره انتظار تقریباً سه ماه پوشش بهداشتی استان را در اختیار ساکنان جدید قرار می دهد. پس از اتمام این دوره، می توانید از طریق برنامه خدمات پزشکی بریتانیا کلمبیا (BC MSP) درخواست بیمه کنید، البته تنها در صورت تحقق شرایط اقامت.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط برای MSP هستند.

نیروهای کار موقت: با داشتن اجازه کار معتبر برای مدت زمان شش ماه یا بیشتر واجد شرایط برای BC MSP هستند. نیروهای کار روزهای تعطیل (Working Holiday participants) که حداقل 18 ساعت در هفته کار می کنند نیز ممکن است واجد شرایط باشند.

دانشجویان بین المللی: با اجازه تحصیل معتبر برای شش ماه یا بیشتر واجد شرایط برای MS MSP هستند.

 

  • منیتوبا (Manitoba)

توصیه ما: شما باید بیمه درمانی خصوصی را برای سه ماه اول خود در استان منیتوبا خریداری کنید، زیرا مدت انتظار تقریباً سه ماهه پیش از واجد شرایط شدن برای پوشش بیمه استانی وجود دارد.

در منیتوبا، پوشش بیمه استان فقط پس از گذراندن مدت زمان انتظار تقریباً سه ماه (تکمیل ماه ورود ساکن به منیتوبا ، به علاوه دو ماه دیگر) به ساکنان جدید تعلق می یابد. پس از اتمام این دوره، می توانید برای خدمات درمانی منیتوبا البته تنها در صورت تحقق شرایط اقامت اقدام کنید.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط پوشش بیمه MHSAL هستند.

نیروهای کار موقت: با اجازه کار مستقر در منیتوبا که حداقل برای 12 ماه اعتبار داشته باشد واجد شرایط برای پوشش بیمه  MHSAL هستند.

دانشجویان بین المللی: واجد شرایط MHSAL نیستند.

 

  • نیو برانزویک (New Brunswick)

توصیه ما: شما باید بیمه درمانی را برای سه ماه اول زندگی خود در نیوبرانزویک خریداری کنید، زیرا یک دوره انتظار سه ماهه اجباری پیش از آن وجود دارد .

استان نیوبرانزویک به برخی از ساکنان جدید اجازه می دهد پس از گذراندن مدت انتظار سه ماه اجباری از تاریخ ورود به استان ، تحت پوشش مراقبت های بهداشتی قرار بگیرند. پس از اتمام این دوره انتظار ، می توانید از طریق پوشش بیمه  Medicare New Brunswick استفاده کنید.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط NB Medicare هستند.

نیروهای کار موقت: واجد شرایط برای NB Medicare هستند در صورتیکه اجازه کار که حداقل 12 ماه اعتبار دارد را داشته باشند.

دانشجویان بین المللی: واجد شرایط برای NB Medicare هستند که اجازه تحصیل معتبر برای تحصیلات تمام وقت و پس از دوره دبیرستان حداقل برای یک سال تحصیلی کامل داشته باشند.

 

  • نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)

توصیه ما: به محض ورود به نیوفاندلند، درخواست خود را خدمات مراقبت های بهداشتی ارائه کنید. برای مدت زمانی که درخواست شما در حال بررسی است، بیمه خصوصی خریداری کنید.

نیوفاندلند و لابرادور به بسیاری از ساکنان جدید این امکان را می دهد که بدون هیچ دوره انتظار، تحت پوشش بیمه قرار بگیرند. اطمینان حاصل کنید که شرایط اقامت را رعایت کرده و در اسرع وقت از طریق برنامه مراقبت پزشکی نیوفاند لند (MCP ) برای پوشش استانی درخواست کنید.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط برای برنامه مراقبت پزشکی پزشکی نیوفاندلند (MCP) هستند.

نیروهای کار موقت: با داشتن اجازه کار 12 ماه یا شش ماه (بسته به نوع اجازه کار) واجد شرایط برای MCP هستند.

دانشجویان بین المللی: در صورتی که اجازه تحصیلشان حداقل 12 ماه اعتبار داشته باشد و نشان دهند که به طور تمام وقت در یک دوره بعد از متوسطه به مدت 12 ماه یا بیشتر ثبت نام کرده اند و تحصیل می کنند واجد شرایط برای MCP هستند.

 

  • نوا اسکوشیا (Nova Scotia)

توصیه ما: اگر وضعیت مهاجرتی واجد شرایط (دارای اقامت دائم ، نیروی کار موقت) دارید، به محض ورود به استان درخواست پوشش بیمه استانی دهید. شما باید از روز اول ورود به نوا اسکوشیا دریافت کنید، اما ممکن است بخواهید بیمه خصوصی را خریداری کنید تا زمانیکه پوشش بیمه استانی را تایید کنند.

نوا اسکوشیا برای برخی از مهاجران جدید به استان (افراد دارای اقامت دائم و نیروهای کار موقت) پوشش روز اول را تأمین می کند. اگر واجد شرایط هستید، باید به محض ورود به استان اقدام کنید. درخواست ها باید برای بیمه خدمات پزشکی نوا اسکاشیا (NS MSI) ارسال شوند.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط برای NS MSI از روز اول سکونت در نوا اسکوشیا هستند.

نیروهای کار موقت: برای واجد شرایط  بودن برای NS MSI باید اجازه کار حداقل 12 ماه معتبر داشته باشند. این واجد شرایط بودن از روز اول در نوا اسکوشیا یا تاریخ صدور مجوز کار (هر کدام که پس از دیگری باشد) است. کارگران باید یک اظهارنامه امضا کنند و نباید بیشتر از 31 روز در طول سال به جز برای مقاصد مرتبط با کار، خارج از نوا اسکوشیا باشند. (کمی پیچیده شد!)

دانشجویان بین المللی: فقط پس از گذراندن 12 ماه در نوا اسکوشیا به عنوان یک دانشجوی بین المللی، واجد شرایط برای NS MSI هستند.

 

  • انتاریو (Ontario)

توصیه ما: بیمه درمانی خصوصی را حداقل برای سه ماه اول در انتاریو خریداری کنید. تقریباً سه ماه طول می کشد تا پوشش بیمه استانی شما تایید شود.

انتاریو به مهاجران جدید واجد شرایط اجازه می دهد که به محض ورود به استان درخواست بیمه درمانی دهند، اما حتی پس از تأیید درخواست، حدود سه ماه طول می کشد تا پوشش دهی بیمه شروع شود. در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی در این فاصله، بهتر است بیمه خصوصی خریداری کنید. خدمات بهداشتی و درمانی استان انتاریو از طریق برنامه بیمه درمانی انتاریو (OHIP) بررسی می شود.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط بیمه OHIP هستند.

نیروهای کار موقت: در زمان داشتن اجازه کار و پس از کار، به صورت تمام وقت، برای کارفرمایی در انتاریو با مجوز کار حداقل به مدت شش ماه واجد شرایط OHIP هستند. نیروهایی که  از طریق برنامه مهاجرتی Caregiver به این استان آمده اند ممکن است واجد شرایط برای OHIP حتی بدون شش ماه سابقه کار باشند.

دانشجویان بین المللی: برای OHIP واجد شرایط نیستند، باید بیمه خصوصی خریداری کنند.

 

  • کبک (Quebec)

توصیه ما: بیمه درمانی خصوصی را برای سه ماه اول خود در کبک خریداری کنید.

سیستم مراقبت های بهداشتی کبک به افراد تازه وارد اجازه می دهد که به محض ورود به استان درخواست بیمه دهند، اما مدت زمان انتظار سه ماه برای بررسی پرونده ها و فعال شدن بیمه وجود دارد. این دوره انتظار فقط زمانی آغاز می شود که برای پوشش خود ثبت نام کنید، نه هنگام ورود به استان. به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت پس از ورود برای بیمه درمانی کبک (RAMQ) درخواست دهید. و باید در هنگام بررسی درخواست شما از بیمه درمانی خصوصی استفاده کنید.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط RAMQ هستند.

نیروهای کار موقت: ممکن است با اجازه کار معتبر و اثبات اقامت در کبک ، برای RAMQ واجد شرایط باشند. بخش بهداشت کبک معیارهای صریح و مشخصی را برای تعیین صلاحیت کارگران خارجی مشخص نمی کند، اما دارندگان مجوز کار اجازه دارند که درخواست دهند.

دانشجویان بین المللی: برای RAMQ واجد شرایط نیستند (به جز دانش آموزان منتخب تحت برنامه های بورسیه تحصیلی کبک).

 

  • جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)

توصیه ما: به محض ورود به PEI، درخواست پوشش بیمه استانی ارائه کنید. تا زمانی که الزامات را برآورده کنید، باید از روزی که به استان رسیدید، واجد شرایط پوشش بیمه از ابتدای ورود باشید، اگرچه برای پردازش درخواست زمان می برد. ممکن است نیاز باشد تا زمان تأیید پوشش بیمه استان خود، بیمه خصوصی را تهیه کنید.

جزیره پرنس ادوارد پوشش سلامت را با استفاده از کارت بهداشت PEI ارائه می دهد. بسیاری از مهاجران جدید واجد شرایط درخواست پوشش هستند که برای پوشش کلیه خدمات درمانی که از زمان ورود به استان دریافت کرده اید، تحت پوشش قرار گیرند.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط پوشش روز اول با استفاده از کارت بهداشت PEI هستند.

نیروهای کار موقت: واجد شرایط برای پوشش بیمه از روز اول با اجازه کار معتبر حداقل برای شش ماه هستند.

دانشجویان بین المللی: واجد شرایط برای پوشش با اجازه تحصیل و اثبات ثبت نام در یک دوره تحصیلی تمام وقت پس از دبیرستان در PEI هستند.

 

  • ساسکاچوان (Saskatchewan)

توصیه ما: تا زمان تأیید پوشش بیمه استان خود، بیمه خصوصی را برای ماه های اول سکونت خود در ساسکاچوان خریداری کنید.

ساسکاچوان خدمات درمانی استان را از طریق پوشش بهداشتی ساسکاچوان به افراد دارای اقامت دائم ، نیروهای کار و دانشجویان ادامه می دهد، اما این استان معمولاً برای ساکنان جدید قبل از واجد شرایط بودن، یک دوره انتظار سه ماهه را در نظر می گیرند. این مدت زمان انتظار ممکن است برای افرادی که اقامت دائم دارند نیاز نباشد، اما بهتر است صلاحیت این معافیت را با وزارت بهداشت ساسکاچوان بررسی کنید تا مشخص شود که آیا خرید بیمه خصوصی نیاز است یا نه.

افراد دارای اقامت دائم: واجد شرایط پوشش بهداشتی ساسکاچوان هستند.

نیروهای کار موقت: ممکن است واجد شرایط برای پوشش بهداشتی ساسکاچوان با اجازه کار معتبر و اثبات اقامت در ساسکاچوان باشند. اداره بهداشت ساسکاچوان معیارهای صریح و مشخصی را برای تعیین صلاحیت کارگران خارجی مشخص نمی کند، اما دارندگان مجوز کار اجازه دارند درخواست دهند.

دانشجویان بین المللی: ممکن است واجد شرایط برای پوشش سلامت ساسکاچوان با اجازه تحصیل معتبر و اثبات ثبت نام در دوره تمام وقت در ساسکاچوان باشند. اداره بهداشت ساسکاچوان معیارهای صریح و مشخصی را برای تعیین صلاحیت دانشجویان بین المللی مشخص نمی کند ، اما دارندگان مجوز تحصیل اجازه دارند درخواست دهند.

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست