مهاجرت استانی بریتیش کلمبیا
مهاجرت تحصیلی به قبرس

بورسیه‌های تحصیلی کانادا

یکی از مهم‌ترین مسئله برای دانشجویان در زمینه تحصیل در کانادا، بورسیه های تحصیلی کانادا و تامین هزینه‌ها است. کشور کانادا نسبت به سایر کشورها مثل استرالیا و یا آمریکا مقرون به صرفه‌تر است. دانشجویان با استفاده از کمک هزینه‌ها و بورسیه‌های تحصیلی می‌توانند راحت‌تر برنامه ریزی و پس‌انداز کنند.

در ادامه به انواع بورسیه‌های تحصیلی و مدارک و شرایط مورد نیاز می‌پردازیم.

انواع بورسیه تحصیلی کانادا و کمک‌هزینه‌های تحصیلی

ابتدا به‌طور اجمالی به معرفی انواع بورسیه تحصیلی کانادا خواهیم پرداخت. در ادامهٔ مطلب به‌طور جداگانه جزئیات هر یک را بررسی خواهیم کرد:

به طور مختصر می‌توان انواع بورسیه‌های تحصیلی کانادا را به صورت زیر دسته‌بندی کرد(در ادامه به تشریح تک تک موارد زیر می‌پردازیم):

  • اسکالرشیپ (Scholarship): بعضی از دانشگاه‌های کانادا این بورسیه تحصیلی را برای افراد واجد شرایط که این شرایط بر اساس دستاوردهای علمی و پژوهشی افراد تعیین می‌شود، اعطا می‌کند. البته این بورسیه در موسسات نیز ارائه می‌شوند که به نام فلوشیپ(Fellowship) معروف است.
  • بورسیه تحصیلی (Bursaries): شرایط دریافت این نوع بورسیه نیاز مالی است.
  • وام‌های دانشجویی (Loan): همانطور که از اسم این مورد مشخص است، این کمک هزینه به صورت وام می‌باشد و دانشجو باید آن را بازپرداخت کند.
  • فعالیت به عنوان دستیار استاد، به اختصار (Teaching Assistant TA) : دانشجویان دکتری و پسادکتری این شرایط را دارند که با موافقت استاد، به دانشجویان مقاطع پایین‌تر تدریس کنند.
  • فعالیت به عنوان دستیار تحقیقاتی (Research Assistant) : دانشجویانی که سابقه کار پژوهشی و تحقیقاتی دارند و تجربه کسب کرده‌اند می‌توانند در دانشگاه در سمت دستیار به فعالیت بپردازند و همانند تدریس به کسب درآمد منجر می‌شود که البته میزان درآمد آن بسته به پارامترهای مختلف متفاوت است.

از دیگر مزایای دریافت کمک هزینه‌های تحصیلی این مورد به چشم می‌خورد که اگر شخص در هنگام دریافت پذیرش، بورسیه تحصیلی یا کمک هزینه‌های دیگر را نیز اقدام کنند و موفق به دریافت آن‌ها شود، می‌تواند استقلال مالی خود را با آن اثبات کند و این امر به شدت کمک کننده برای دریافت ویزا می‌باشد.

  • نوع اول از بورسیه تحصیلی کانادا: BURSARIES

برخلاف اسکولارشیپ که نیاز به سوابق و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی دارد، این بورسیه فقط براساس شرایط و نیاز مالی شخص به او اعطا می‌شود. البته که این کمک هزینه به صورت وام نیست و هیچ نیازی به بازپرداخت آن وجود ندارد. شرایط برای هرکدام از دانشگاه‌ها و کالج‌ها و یا موسسه‌های آموزشی برای اعطای این بورسیه متفاوت است.

برای بررسی شرایط درخواست کننده، شرایط مالی خود و وضعیت درآمدی خانواده شخص به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. باید نیاز مالی فرد به این کمک هزینه بر مسئولین دانشگاه کاملا واضح و مشخص شود.

در آخرین مرحله پس از ثبت درخواست و ارسال مدارک، کمیته‌ای برای ارزیابی درخواست‌ها تشکیل می‌شود که کسانی که شرایط لازم برای دریافت آن را دارند، شناسایی شود و کمک هزینه را به آن‌ها اعطا می‌کنند.

  • نوع دوم از بورسیه تحصیلی کانادا: اسکالرشیپ (SCHOLARSHIP)

دانشجویان مستعد با توجه به رزومه علمی و کاری و دستاوردهای تحقیقاتی خود می‌توانند شانس دریافت این بورسیه را داشته باشند. دریافت‌کنندگان این بورسیه نیز نیازی به بازپرداخت آن ندارند. این نوع بورسی با توجه به نوع ارگان دهنده این بورسیه به 3 دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • اسکالرشیپ اعطائی توسط دولت کانادا
  • اسکالرشیپ اعطائی توسط دانشگاه های کانادا
  • اسکالرشیپ اعطائی توسط سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی

در زیر نمونه‌هایی از هر مورد به همراه توضیحات کافی آورده شده است.

نمونه‌هایی از اسکالرشیپ اعطائی توسط دولت کانادا

  • بورسیه‌های تحصیلی انتاریو تریلیوم (OTS)

کسانی که قصد تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه‌های انتاریو را دارند می‌توانند برای این بورسیه که سالانه به مبلغ 40 هزار دلار می‌باشد اقدام کنند.

  • مدارک موردنیاز:

  • بورسیه برنامه تحقیقاتی منابع طبیعی کانادا برای مقطع فوق دکتری

این بورسیه فقط برای افرادی که در مقطع فوق دکتری در رشته‌های علوم طبیعی در کانادا اقدام می‌کنند قابل دسترس است. که باید دارای شرایط زیر باشند:

  • بورسیه تحصیلی فوق دکتری Banting

متقاضی پذیرش بورسیه تحصیلی کانادا با دریافت این کمک‌هزینه سالانه مبلغی معادل با ۷۰ هزار دلار دریافت خواهد کرد (مجموعا دو سال). حوزه تحقیقاتی یا رشته تحصیلی متقاضی برای دریافت این کمک‌هزینه باید یکی از موارد زیر باشد:

این بورسیه سالیانه به مبلغ 70 هزار دلار است که در مجموع دو سال به شخص تعلق می‌گیرد. زمینه‌های علمی و تحقیقاتی برا دریافت این بورسیه شامل رشته‌های زیر است:

نمونه‌هایی از اسکالرشیپ اعطائی توسط دانشگاه های کانادا

  • بورسیه تحصیلی دانشگاه کارلتون برای دانشجویان خارجی متقاضی تحصیل در کانادا؛

دانشگاه کارلتون این شانس را برای تمامی افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد اقدام به اخذ پذیرش از این دانشگاه می‌کنند، می‌دهد که در هنگام ثبت درخواست پذیرش، برای دریافت بورسیه نیز اقدام کنند.

بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه کوئین برای دانشجویان خارجی؛ این دانشگاه که در کینگستون واقع شده است به دانشجویانی که اقدام به دریافت پذیرش از این دانشگاه را می‌کنند، این امکان را می‌دهد که برای دریافت بورسیه‌ها نیز اقدام کنند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه وینیپگ برای مدیران جوانی که قصد تحصیل در کانادا را دارند؛  به صورت مختصر و مفید روند و شرایط درخواست برای این بورسیه را در زیر توضیح داده‌ایم:

از محدودیت‌های دریافت این بورسیه می‌توان به این مورد اشاره کرد که شخص درخواست کننده نباید سابقه حضور در زیرمجموعه‌های دانشگاه وینیپگ را داشته باشد و از مزایای این بورسیه این است که به تمامی مقاطع تعلق می‌گیرد، حتی در تحصیل در برنامه آموزش زبان انگلیسی نیز قرار دارد.

  • شرایط مورد نیاز برای این بورسیه:

ارزش بورسیه‌های دوره‌های مختلف در این دانشگاه در حدود 3500 تا 5000 دلار است.

روند ثبت درخواست:  پر کردن فرم‌ ثبت درخواست که از طریق سایت دانشگاه ارائه می‌شود. چنانچه فرمت مدارک و فرم‌های ارسالی به غیر از PDF یا JPG باشد، پذیرفته نخواهند شد. مدارک و فرم‌های تکمیلی را به ایمیلی که در اختیار داوطلب داد می‌شود، ارسال می‌کند.

نمونه‌هایی از اسکولارشیپ اعطائی توسط سازمان‌ها و ارگان‌های خصوصی کانادا

بورسیه تحصیلی صندوق محیط زیست (Anne Valle): این بورسیه به دانشجویان مقطع دکتری که خواستار تحقیق و پژوهش در زمینه جانورشناسی هستند، تعلق می‌گیرد.دانشجو باید برای یکی از دانشگاه‌های موجود در استان‌های کبک و یا بریتیش کلمبیا اقدام کند.

بورسیه‌ها و کمک‌هزینه‌های ترودو:  یکی از سیاست‌مداران کانادایی به نام جاستین ترودو دارای موسسه ایست که به دانشجویان متقاضی تحصیل در مقطع دکتری در تعدادی از دانشگاه‌های کانادا، بورسیه تحصیلی اعطا می‌کند.

وام‌های دانشجویی (LOAN)

یکی دیگر از راه‌های تامین هزینه‌های تحصیل در کانادا، گرفتن وام‌های دانشجویی است. این وام‌ها به دانشجویان پس از اخذ ویزای تحصیلی در کانادا ارائه می‌شود که از لحاظ نرخ سود و تمامی شرایط دیگر همانند ساکنین کانادایی خواهد بود.

گاها استانداردهای کانادا امکان و اجازه تخصیص وام به دانشجویان خارجی را نمی‌دهد که در اینصورت دانشجویان باید در استان خود بانکی را پیدا کنند که شرایط دریافت وام را از آن داشته باشند. همچنین تعدادی از بانک‌ها شرایط پرداخت وام و همینطور نرخ سود و دیگر مسائل را متناسب با شرایط دانشجو تعیین می‌کنند.

  • مهم‌ترین مدارک مورد نیاز برای ثبت درخواست بورسیه تحصیلی کانادا

باید توجه داشت که مدارک و شرایط اخذ پذیرش برای دانشگاه‌های کانادا، متناسب با دانشگاه‌ها و استان‌های متفاوت فرق می‌کند. اما یکسری از مدارک عمدتا برای اکثر دانشگاه‌ها مشترک می‌باشند که شامل:

همچنین تعدادی مدارک اضافی وجود دارد که بعضی از دانشگاه‌ها و موسسات در نظر می‌گیرند که شامل:

  • چند توصیه کاربردی در هنگام تهیه مدارک:

روند ثبت درخواست برای بورسیه تحصیلی کانادا

روند ثبت درخواست بورسیه تحصیلی برای هر ارگان و یا دانشگاهی متفاوت و مخصوص به خود است. پس برای ثبت درخواست باید برای هرجای مورد نظر تحقیق کرد و روند کاری و مدارک مخصوص به جای مورد نظر را پیش گرفت. در آخر مدارک و فرم‌های تکمیلی را در فرمت‌های PDF یا JPG تنظیم کرده و از طریق وب‌سایت دانشگاه و یا ارگان مورد نظر ارسال می‌شود.

, ,

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست