در صورت رد ویزای شنگن و یا تحصیلی چگونه اعتراض کنیم؟

شما در حالات زیر می‌توانید به سفارت اعتراض کنید:

  • درخواست ویزای شما رد شده باشد و
  • شما با این تصمیم موافق نباشید و
  • همچنان مایل به صدور ویزای مورد درخواست خود باشید.

شما می توانید از بخش ویزای، رسیدگی مجدد به درخواست ویزای خود را تقاضا نمایید, به این امر، اعتراض ( Remonstration ) گفته می شود. در عین حال، شما این امکان را دارید که برعلیه این رد درخواست ویزای خود شکایت حقوقی نمایید تا این مسئله توسط دادگاه بررسی گردد. اعتراض و شکایت حقوقی دو مقوله جدا از هم هستند. چنانچه تصمیم گرفتید که اول اعتراض نمایید و سفارت بر تصمیم خود مبنی بر رد درخواست ویزای باقی بماند، در آن صورت یک ابلاغیه رد اعتراض دریافت خواهید نمود که به طور کامل دلایل رد درخواست در آن ذکر شده است و شما می توانید برعلیه آن نیز شکایت حقوقی نمایید.

در ادامه هر دو روش با جزئیات توضیح داده شده است.

اعتراض

فرآیند اعتراض به شما این امکان را می دهد تا در مورد رد درخواست ویزای خود به طور کتبی موضع گیری نمایید. شما این امکان را دارید که اسناد و اطلاعاتی را ارائه دهید که دلایل رد درخواست ویزای را باطل می نماید.

درخواست ویزای شما توسط یک همکار دیگر به غیر از کسی که در ابتدا در مورد درخواست ویزای شما تصمیم گرفته است، بررسی خواهد شد.

مهلت

چنانچه ابلاغیه رد درخواست حاوی تذکر حقوقی باشد (معمولا فقط برای ویزای شنگن)، مهلت ارسال اعتراض یک ماه پس از ابلاغ برگه رد درخواست ویزای می باشد. به طور مثال: شما در تاریخ ۱۰ می، گذرنامه خود را همراه ابلاغیه و تذکر حقوقی مربوطه دریافت می کنید. مهلت ارائه اعتراض از تاریخ ۱۱ می شروع شده و حداکثر تا ۱۰ ژوئن باید به سفارت آلمان ارائه گردد. اعتراضی که بعد از مهلت تعیین شده دریافت گردد، قابل پذیرش نمی باشد.

چنانچه ابلاغیه رد درخواست ویزای حاوی هیچگونه تذکر حقوقی نباشد (معمولا سایر انواع ویزای، مانند پیوست به خانواده، تحصیل، اشتغال و غیره)، مهلت ارائه اعتراض یک سال پس از دریافت ابلاغیه رد درخواست ویزای می باشد. برای مثال شما در تاریخ ۱۰ می، گذرنامه خود را به همراه ابلاغیه رد درخواست که حاوی تذکر حقوقی نمی باشد، دریافت می کنید. مهلت ارائه اعتراض از ۱۱ می شروع گردیده و درخواست اعتراض شما باید حداکثر تا تاریخ ۱۰ می سال آینده به سفارت ارائه گردد. در غیر این صورت، مهلت اعتراض شما گذشته و قابل پذیرش نمی باشد.

فرم

اعتراض شما باید به صورت دستی و توسط شخص متقاضی ویزا امضا شود. سند امضا شده در کامپیوتر کافی نیست!

در صورت ارسال اعتراض از طریق ایمیل، این اعتراض می بایست به صورت دستی و توسط خودتان امضا شده و تصویر اسکن شده آن ضمیمه ایمیل گردد.

شما همچنین می توانید شخص دیگری را از طرف خود برای ارائه و پیگیری اعتراض مشخص نمایید. لطفا اعتراض خود را به همراه وکالتنامه ای که توسط شما به صورت دستی امضا شده است ارائه نمایید. فرم وکالتنامه در اینجا موجود می باشد. لطفا توجه داشته باشید: با توجه به مقررات حفاظت از داده ها، اطلاعات فقط به متقاضی یا وکیل وی ارائه می گردند.

متن اعتراض و نیز در صورت لزوم وکالتنامه باید به زبان آلمانی نوشته شده باشد.

لطفا نامه اعتراض توسط شما و یا وکیل شما به صورت امضا شده توسط پست ارسال گردد به آدرس ذیل:

سفارت آلمان در تهران – بخش ویزای خیابان فردوسی ۳۲۴-۳۲۰

صندوق پستی ۱۷۹-۱۱۳۶۵

تهران ۱۱۳۶۵

و یا به صورت اسکن از طریق ایمیل به visa-remonstrationen@tehe.diplo.de

و یا شخصا نزد سفارت تحویل داده شود.

متن اعتراض

لطفا در اعتراض خود کد شش رقمی بارکد که در ابلاغیه رد درخواست ویزای درج شده است را به همراه شماره گذرنامه، نام کامل و آدرس ایمیل خود ذکر کرده تا سفارت بتواند درخواست شما را شناسایی و پیگیری نماید.

شما باید در نامه خود توضیح دهید که مایل به بررسی مجدد درخواست ویزای خود هستید. شما می بایست در اعتراض خود تمام مواردی را که به نفع شما می باشد توضیح داده و به صورت کامل اثبات نمایید که به چه جهت از نظر شما دلایل رد درخواست ویزای درست نمی باشد.

لطفا توجه داشته باشید که هر یک از اظهارات شما می بایست مستند به اسناد مربوطه (به همراه ترجمه به زبان آلمانی یا انگلیسی) باشد.

لطفا مدارکی را که هنگام درخواست ویزای ارائه نموده اید، مجددا ارسال ننمایید.

مهم: ارسال تمام مدارک مورد نیاز لزوما منجر به تصمیم مثبت و صدور ویزای برای شما نمی شود.

بلکه تنها در این صورت امکان بررسی و ارزیابی کامل و دقیق پرونده شما وجود خواهد داشت.

سفارت در وهله اول نیازی به گذرنامه شما ندارد. از این رو لازم نیست که گذرنامه خود را به همراه نامه اعتراض ارسال نمایید.

روند رسیدگی

پس از دریافت به موقع اعتراض شما با فرمت صحیح، سفارت با در نظر گرفتن دلایل ذکر شده و تمامی مدارک ارسالی، درخواست ویزای شما را مجددا بررسی می نماید. به ویژه در خصوص ویزای ملی، موجه بودن دلیل سفر شما با دقت بیشتری بررسی خواهد شد.

پس از اتمام بررسی، تصمیم گیری خواهد شد. این بررسی می تواند تا سه ماه به طول بی انجامد. تقاضا می شود که در طی این دوره از سوال کردن در خصوص وضعیت پرونده خودداری گردد.

چنانچه سفارت به این نتیجه برسد که ویزای صادر گردد، شما بلافاصله خبردار خواهید شد. در این صورت از شما تقاضا می شود، گذرنامه خود را تحویل نمایید. شما می توانید گذرنامه حاوی ویزای خود را شخصا و در ساعات کاری تحویل گذرنامه دریافت کرده و یا از سرویس دهنده DHL جهت ارسال گذرنامه خود استفاده نمایید.

چنانچه سفارت در روند رسیدگی اعتراض به این نتیجه برسد که ویزای صادر نگردد، شما یک ابلاغیه جدید دریافت خواهید کرد. ابلاغیه رد اعتراض به آدرس پستی شما ارسال خواهد شد. ابلاغیه شامل دلایل کامل و تذکر حقوقی می باشد.

شکایت حقوقی

پس از دریافت ابلاغیه (برگه رد درخواست ویزای یا برگه رد اعتراض)، راه شکایت برای شما در دادگاه اداری برلین باز می باشد. تذکر حقوقی مربوطه در ابلاغیه ذکر شده است. دادگاه بررسی می کند که آیا شما محق به دریافت ویزای می باشید و آیا این رد درخواست، حقوق شما را نقض می کند یا خیر.

مهلت

چنانچه اولین ابلاغیه رد درخواست ویزای شما یا ابلاغیه رد اعتراض حاوی تذکر حقوقی باشد، مهلت ارائه شکایت یک ماه پس از ابلاغ می باشد. به منظور محاسبه مهلت می توانید برای نمونه به مثال بالا در بخش اعتراض مراجعه نمایید.

چنانچه ابلاغیه رد درخواست ویزای شما حاوی تذکر حقوقی نباشد، مهلت شکایت حقوقی یک سال پس از ابلاغ برگه رد درخواست ویزای خواهد بود.

نحوه شکایت حقوقی و حضور نماینده در دادگاه اداری

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه شکایت حقوقی به سایت اینترنتی ذیل مراجعه فرمایید.

داشتن وکیل حقوقی در دادگاه اداری اجباری نیست.

روش رسیدگی به پرونده

بنا به توضیحات دادگاه اداری برلین در فوریه ۲۰۱۷، مدت زمان متوسط جهت رسیدگی به شکایات حقوقی در خصوص ویزای حدود ۸ ماه است.

منبع: وبسایت سفارت آلمان در تهران www.teheran.diplo.de

علل ریجکت شدن درخواست ویزا متفاوت است. چنانچه درخواست ویزای شما ریجکت شده است پیش از هرچیز مشورت با افراد با تجربه در این زمینه را به شما عزیزان پیشنهاد می کنیم. مؤسسه پارسا افتخار دارد برای عزیزانی که درخواست ویزای آنها ریجکت شده است، در مرحله اول نامه اعتراض و در صورت نیاز توسط وکیل آلمانی از دادگاه اداری برلین شکایت نامه تنظیم کند.

,

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست