راستی آیا زبان آلمانی پیچیده است، غنی است، خوب است، خشن است یا ویژه‌ی فلسفه است؟ این چه زبانی است که چارلی چاپلین در فیلم “دیکتاتور بزرگ” آن را به عنوان زبان هیتلر به “پارس سگان” تشبیه می‌کند و بورخس، سراینده‌ی بنام آرژانتینی، در سروده‌ای “صدای رودها و ندای نسیم جنگل‌ها”یش می‌خواند؟

شاید هر کسی زبان مادری‌اش را گویاترین و زیباترین زبان بداند، ولی اگر بخواهیم از ارزیابی و سلیقه چشم بپوشیم، زبان آلمانی را چگونه باید توصیف و تشریح کرد؟

زبان آلمانی به راستی چنان قاعده‌مند است که اگر کسی با دستور زبان میانه‌ای داشته باشد، حتماً می‌تواند آن را با خودآموز هم یاد بگیرد. نخست اینکه آلمانی از آن گروه زبان‌هایی است که تقریباً همانطور که نوشته می‌شود، خوانده می‌شود. یعنی در آلمانی نه از حرف “واو” در “خواهرخوانده” خبری هست و نه از حرکات نانوشته‌ زیر و زبر.

گنجینه واژگان زبان آلمانی

زبان آلمانی در واژه‌پردازی از چنان غنایی برخوردار است که حتا کارل مارکس در جایی گفته، اگر از فیلسوفان آلمانی، زبانشان را بگیری، فلسفه‌شان را هم از ایشان گرفته‌ای. منظور مارکس البته اشاره به مفهوم‌سازی‌های پیچیده‌ی زبانی است، ولی او در عین حال به غنای زبانی که خود نیز از آن بهره می‌گرفته، اذعان کرده است.

همین توانمندی زبان است که آلمانی را از سویی زبان فلسفه و ادبیات و از سوی دیگر زبان علم و فن ساخته و آن را در رده‌ی ده زبان مهم جهان قرار داده است.

کشورهای آلمانی زبان

آلمانی زبان مادری حدود صد میلیون نفر در سراسر جهان است و افزون بر آلمان کشورهایی که به این زبان صحبت میکنند و یا زبان بخشی از جامعه است:

  1. اتریش
  2. سوئیس
  3. لیختن‌اشتاین
  4. لوکزامبورگ
  5. بلژیک
  6. ایتالیا
  7. فرانسه
  8. قزاقستان
  9. قرقیزستان
  10. نامیبیا

آلمانی زبان اداری اتحادیه‌ی اروپا نیز هست.

زبان آلمانی در سیر تاریخ

زبان آلمانی مانند فارسی، از تیره‌ زبان‌های هند و اروپایی است و به دوره‌های کهن، میانه و کنونی، تقسیم می‌شود.

نخستین نوشته‌های باقیمانده به زبان‌آلمانی کهن ۱۷۰۰ سال قدمت دارند، اما نخستین کتاب آلمانی کهن که باقی مانده، واژه‌نامه‌ی لاتینی−آلمانی است که در سال ۷۶۰ میلادی به نام “آبروگانس” (Abrogans) یعنی فرمانبردار نگاشته شده است. در این واژه‌نامه ۳۰۰۰ واژه‌ی لاتینی به آلمانی کهن معنی شده‌اند.

آلمانی میانه حدوداً از سال ۱۰۵۰ میلادی به مدت ۳۰۰ سال زبان این سرزمین بوده و سرایندگان بنامی چون والتر فُن در فوگِلوایده (Walter von der Vogelweide) به این زبان آثار ماندگاری آفریده‌اند. با اختراع چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ در نوشتن و در پی آن در زبان آلمانی، دگرگونی بنیادینی پدید آمد.

قاعده و استثنا

گفتیم آلمانی زبان قاعده‌مندی است. به همین دلیل استثناهای این زبان بیش از اندازه نزد خودآموزان نمود می‌کنند.

نخستین ویژگی یا مشکل خودآموز حروف تعریف مونث، مذکر و خنثی در زبان آلمانی هستند. این ویژگی هنگامی به مشکل بدل می‌شود که خودآموز از خود بپرسد چرا حرف تعریف “خورشید” (Sonne) مونث است، ولی حرف تعریف “ماه” (Mond) مذکر؟ یا اینکه از کجا بدانیم “قاشق”، “چنگال” و “کارد” به ترتیب مذکر، مونث، خنثی هستند؟ بگذریم از جنسیت واژه‌ی “دختر” (Mädchen) که خنثی است.

ویژگی دیگر فعل‌های پیشونددار و مرکب آلمانی هستند که اجزای آنها در جمله گاه چنان از هم جدا می‌افتند که مترجمی متبحر را سرگردان می‌کنند که جزء بعدی فعل که معنای فعل را می‌سازد یا تکمیل می‌کند کجاست، چه رسد به خودآموز.

برای مقایسه، مثل این است که بگوییم: «سپیده، زمانی که من به خانه‌تان رسیدم و دیدم خواهرت خواب بود و تو هم هنوز حواست نبود و هیچ صدایی هم از کسی درنمی‌آمد، زد».

در بخش آوایی و تلفظ هم ما فارسی‌زبانان مشکلاتی با‌ این زبان داریم: برای نمونه حرف سوم و آخر الفبای‌ این زبان (c, z) با “چ” به لهجه‌ی اصفهانی، تلفظ می‌شوند و میان‌آواها (ä, ö, ü) را هم باید در گویش‌های و زبان‌های اقلیت‌های ایران جست. مثلاً واژه‌ی “Öl” (روغن یا نفت) باید مانند اولمک در ترکی به معنی مردن تلفظ شود.

آموزش زبان آلمانی

همان طور که میدانید شما برای مهاجرت به آلمان نیاز به فراگیری زبان آلمانی و ارتقا سطح دانش زبانی خود میباشید. پیشنهاد ما به شما در رابطه با این مطلب، استفاده از خدمات مرکز آموزش ما “اندیشه پارسیان” است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه اینجا کلیک کنید.

ارزیابی شرایط شما

چنانچه قصد مهاجرت تحصیلی به کشور آلمان و ادامه تحصیل در کالج ها و دانشگاه های این کشور را دارید میتوانید با رزرو وقت مشاوره برای این امر اقدام کنید.

برای ارزیابی شرایطتان برای مهاجرت به آلمان اینجا کلیک کنید.

برای رزرو وقت مشاوره و صحبت با کارشناس آلمان اینجا کلیک کنید.

, ,

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست