بسیاری از دانشجویان بین المللی در کانادا اجازه دارند تا 20 ساعت در هفته و تمام وقت در روزهای تعطیلی دانشگاه ها بدون نیاز به مجوز کار، مشغول به کار دانشجویی شوند.

کار دانشجویی به شما کمک می کند تا بخشی از هزینه های خود را تامین کنید، با افراد جدید آشنا شوید و همزمان که ارتباطات خود را گسترش می دهید می توانید خود را برای بازار کار پس از فارغ التحصیلی آماده کنید.

در این مطالب قصد داریم توضیحات بیشتری در خصوص کار دانشجویی به شما ارائه دهیم و به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • الزامات موردنیاز برای کار دانشجویی چیست؟
  • چگونه کارهای دانشجویی را پیدا کنیم؟
  • درآمد کارهای دانشجویی چقدر است؟
  • مجوز کار کوآپ (Co-Op) چیست؟
  • بعد از فارغ التحصیلی چه اتفاقی می افتد؟

الزامات موردنیاز برای کار دانشجویی چیست؟

دانشجویان بین المللی در کانادا دارای مجوز تحصیل که در دوره های تحصیلی تمام وقت در موسسات دارای شماره DLI (Designated Learning Institution) مشغول به تحصیل هستند میتوانند به صورت Off Campus یعنی خارج از محوطه دانشگاه بدون نیاز به مجوز کار، کار کنند. این بدان معنیست که شما می توانید برای هرکارفرمایی، در هر شغلی و در هر جایی در کانادا مشغول به کار شوید.

دانشجویان بین المللی هم چنین می توانند به طور On Campus یعنی در داخل محوطه دانشگاه کار کنند.

Off Campus به معنای کار کردن برای هر کارفرمایی خارج از دانشگاه یا کالج است.

On Campus به معنای کار کردن برای کارفرمایی در محوطه دانشگاه یا کالج به عنوان مثال دستیار تحقیق، برای خودتان (خویش فرمایی)، برای یک سازمان دانشجویی و یا کارفرمای خصوصی مانند باشگاه و رستوران است.

نکته مهمی که وجود دارد این است که اگر قصد دارید در زمان تحصیل در کانادا به کار دانشجویی مشغول شوید، همچنان نیاز است که تمکن مالی خود را برای درخواست مجوز تحصیل (Study Permit) ارائه دهید. به عبارت دیگر تمکن مالی به این دلیل ارائه می شود تا شما ثابت کنید می توانید بدون کار کردن همزمان با تحصیل، هزینه های خود را تامین کنید. درآمدی که در آینده از طریق کار کردن در زمان دانشجویی به دست خواهید آورد برای اثبات تمکن مالی کافی نیست.

مجوز تحصیل شما، مشخص می کند که آیا اجازه کار همزمان با تحصیل را دارید و شرایط کار را نیز برای شما مشخص می کند. هم چنین به شما اجازه می دهد تا برای دریافت شماره  بیمه اجتماعی( Social Insurance Number) که به طور خلاصه SIN نوشته می شود، اقدام کنید. دریافت SIN یکی از الزامات اصلی برای کار کردن همزمان با تحصیل در کانادا است.

اگر مجوز تحصیل شرایط کار همزمان با تحصیل را برای شما مشخص نکرده  است، برای درخواست SIN می توانید درخواست اصلاحیه مجوز تحصیل دهید. درخواست اصلاحیه هزینه ای ندارد. پس از دریافت اصلاحیه می توانید برای دریافت SIN اقدام کنید.

اگر مجوز تحصیل شما کمتر از 6 ماه اعتبار دارد، یا در دوره های English as a Second Language به اختصار ESL یا French as a Second Language به اختصار FSL شرکت کرده اید و یا برای فرصت مطالعاتی در کانادا مشغول هستید و یا برای بازدید به کانادا رفته اید، اجازه کار همزمان با تحصیل را ندارید.

تا زمانی که دوره تحصیلاتتان آغاز نشده است، نمی توانید شروع به کار کنید.

چگونه کار دانشجویی پیدا کنیم؟

واجد شرایط بودن برای کار دانشجویی به نظر آسان می آمد. گام بعدی پیدا کردن کار است. کارفرمایان کانادایی مشتاقند که برای کارهای پاره وقت دانشجویان را استخدام کنند. از این رو فرصت های شغلی زیادی برای دانشجویان فراهم است.

پیش از این که جست و جوی کار را آغاز کنید، باید رزومه و کاورلتر خود را آماده کنید. رزومه و کاورلتر شما، بهترین فرصت شما برای جلب نظر یک کارفرما و قرار گرفتن در صف بهترین کارجویان است.

مطمئن شوید که رزومه تان به روز رسانی شده و با انتظارات کارفرما مطابقت دارد. کاورلتر شخصیت و دستاورد های شما را نمایان  می کند. کاورلترتان را متناسب با هر فرصت شغلی بنویسید و تناسب خودتان را با فرصت شغلی موردنظر برجسته کنید. اگر به صورت آنلاین برای سمت های شغلی درخواست می دهید می توانید کاورلتر را در متن ایمیل درج کنید و فایل PDF رزومه تان را به ایمیل ضمیمه نمایید.

راه های مختلفی برای پیدا کردن کار وجود دارد. وبسایت هایی همانند:

www.indeed.com

www.monster.com

www.craigslist.org

هزاران آگهی شغلی پاره وقت منتشر می کنند. شهر و محل زندگی شما نیز می تواند مراکزی برای درج آگهی شغلی داشته باشد مانند مراکز تفریحی، کتابخانه ها یا شرکت ها.

راه دیگری که دارید این است که در همسایگی خودتان، بگردید و ببینید که آیا سوپرمارکت ها، فروشگاه ها، رستوران ها و.. به دنبال نیرو هستند. اگر به این شکل دنبال کار هستید، از رزومه خود نسخه های چاپی همراه داشته باشید و لباس های رسمی بپوشید (مانند یک پیراهن یقه دار) و از جین های آبی اجتناب کنید و به توانایی های خود آگاه باشید. اگر نسبت به فرصت شغلی ای امیدوار بودید، خیلی راحت از یک نفر در خصوص فرصت شغلی سوال بپرسید. این یک فرصت خوب برای ایجاد ارتباط اولیه است و می تواند زمینه را برای یک مصاحبه کاری خوب فراهم کند.

توجه کنید که نباید دانشجو بودن خود را پنهان کنید. به یاد داشته باشید که درس خواندن شما اولویت دارد و از اینکه در ایام امتحانات مرخصی بخواهید احساس خجالت نکنید!

دانشجویانی که همزمان با تحصیل کار می کنند، از قوانین کار برابر با کسانی که به طور تمام وقت کار می کنند برخوردار هستند و باید بدانید که قوانین کار به معنی دارا بودن از حداقل دستمزد تعیین شده در استان محل تحصیلتان است. اطمینان حاصل کنید که پرداخت های شما به درستی انجام می شود و سابقه کاری نیز به درستی ثبت می شود تا بتوانید اظهارنامه مالیاتی خود را ثبت کنید.

درآمد کارهای دانشجویی چقدر است؟

درآمد کارهای دانشجویی بسیار متغیر است ولی همانطور که در قسمت قبلی گفته شد، دریافتی شما نباید از حداقل حقوق مشخص شده در استان کمتر باشد. در جدول زیر که از وبسایت رسمی دولت کانادا برگرفته شده است، حداقل دستمزدها درج شده است.

استان تاریخ اجرا دستمزد ساعتی
Alberta (آلبرتا) 01-Oct-2018 $15.00
British Columbia (بریتیش کلمبیا) 01-Jun-2019 $13.85
British Columbia (بریتیش کلمبیا) 01-Jun-2020 $14.60
British Columbia (بریتیش کلمبیا) 01-Jun-2021 $15.20
Manitoba (منیتوبا) 01-Oct-2019 $11.65
New Brunswick (نیو برانزویک) 01-Apr-2019 $11.50
Newfoundland and Labrador (نیوفاندلند و لابرادور) 01-Apr-2018 $11.15
Northwest Territories (مناطق شمال غربی) 01-Apr-2018 $13.46
Nova Scotia (نواسکوشیا) 01-Apr-2019 $11.55
Nunavut (نانووات) 01-Apr-2016 $13.00
Ontario (انتاریو) 01-Jan-2018 $14.00
Prince Edward Island (جزیره پرنس ادوارد) 01-Apr-2019 $12.25
Prince Edward Island (جزیره پرنس ادوارد) 01-Apr-2020 $12.85
Quebec (کبک) 01-May-2019 $12.50
Quebec (کبک) 01-May-2020 $13.10
Saskatchewan (ساسکاچوان) 01-Oct-2019 $11.32
Yukon (یوکان) 01-Apr-2019 $12.71

مجوز کار کو-آپ (Co-Op) چیست؟

با وجود اینکه دانشجویان بین المللی به طور کلی به مجوز جداگانه ای برای کار کردن نیاز ندارند، یک استثنای مهم وجود دارد. برخی از دوره های تحصیلی نیازمند این هستند که دانشجویان دوره های کارآموزی Co-op  بگذرانند تا تحصیلات خود را به اتمام برسانند و فارغ التحصیل شوند. در این حالت، دانشجویان بین المللی علاوه بر مجوز تحصیلشان به مجوز کار Co-op نیز نیاز دارند.

برای دریافت مجوز کار Co-op به یک مجوز تحصیل معتبر و یک نامه از دانشگاه یا کالج احتیاج دارید که توسط آن نشان دهید که تمامی دانشجویان دوره تحصیلی شما برای دریافت مدرک تحصیلی و فارغ التحصیل شدن به این مجوز نیاز دارند.

مجوز کار Co-op می تواند همزمان با مجوز تحصیل صادر گردد. اگر در نامه پذیرش شما (acceptance letter) قید شده باشد که دوره کارآموزی جزو دوره تحصیلی شما است، ممکن است مجوز کار Co-op به عنوان بخشی از مجوز تحصیل شما صادر گردد.

هم چنین ممکن است مجوز کار Co-op شما پس از مجوز تحصیل شما صادر گردد. برای دریافت ان می توانید هم به صورت کاغذی و هم به صورت آنلاین اقدام کنید. برای این کار دانشگاه یا کالج شما می تواند به شما کمک کند چرا که این دوره کارآموزی بخشی از تحصیلات شماست و هرساله تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی برای دریافت آن اقدام می کنند.

بعد از فارغ التحصیلی چه اتفاقی می افتد؟

به محض اینکه تحصیلاتتان در کانادا به اتمام رسید ممکن است نیاز باشد سریعا کار کردن را متوقف کنید. اما راه های مختلفی وجود دارد تا بتوانید به کار کردن ادامه دهید.

  • اگر قصد دارید در کانادا بمانید و کار کنید، ممکن است بتوانید برای دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی یا Post-Graduation Work Permit به اختصار PGWP اقدام کنید که به شما اجازه می دهد در هر جایی از کانادا برای هر کارفرمایی تا حداکثر 3 سال پس از فارغ التحصیلی کار کنید. اگر واجد شرایط دریافت این مجوز باشید حداکثر 90 روز پس از دریافت مدرک فارغ التحصیلی فرصت دارید تا برای دریافت این مجوز درخواست دهید.

اگر دوره تحصیلی جدیدی شروع کرده اید، برای مثال دوره کارشناسی ارشد پس از به اتمام رساندن مقطع کارشناسی، می توانید در فاصله زمانی میان دو دوره تحصیلی کار کنید اگر شما:

  • در دوره تحصیلی قبلی برای کار کردن Off Campus واجد شرایط بودید.
  • همچنان یک مجوز تحصیل معتبر دارید یا پیش از آن که مجوز تحصیلتان به اتمام برسد برای تمدید آن اقدام کرده اید.
  • نامه کتبی مبنی بر اتمام دوره تحصیلیتان را دریافت کرده اید.
  • نامه پذیرش جدید برای تحصیل در دوره تمام وقت در یک موسسه دارای شماره DLI را دریافت کرده اید
  • و تا 150 روز پس از دریافت نامه ی اتمام تحصیلات دوره قبلی، تحصیل در دوره جدید را آغاز خواهید کرد.
  • اگر برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) اقدام نکرده اید و تصمیم دارید که به طور موقت به کار کردن ادامه دهید، ممکن است برای یک یا بیشتر برنامه های مهاجرتی به نام تجربه های بین المللی کانادا International Experience Canada به اختصار IEC واجد شرایط باشید که به جوانان کشورهای مختلف فرصت کار کردن در کانادا را برای یک یا دو سال، بسته به نوع برنامه و کشور مبدا می دهد.

سخن پایانی

کار کردن در زمان دانشجویی ورای پولی که دریافت می کنید، ارزش زیادی دارد. فارغ التحصیل شدن از دانشگاه ها و یا کالج های کانادا با دارا بودن سابقه کاری، شما را در جمع کسانی که به دنبال کار هستند برجسته می کند. چه در کانادا بمانید چه کانادا را ترک کنید، سابقه کار کانادایی یک دارایی با ارزش در رسیدن به اهدافتان خواهد بود.

, ,

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست