بورسیه‌های تحصیلی کانادا
کار در قبرس

مهاجرت تحصیلی به قبرس

تحصیل در قبرس و بررسی شرایط آن

تحصیل در قبرس ممکن است مورد نظر بسیاری از افراد باشد، از این لحاظ که علاوه بر اینکه دانشگاه های این کشور از رنکینگ خوبی برخوردار هستند، هزینه های تحصیل در این کشور نیز بسیار معقول است. علاوه بر آن یکی از امکانات فوق العاده ای که تحصیل در قبرس برای دانشجویان مهیا می کند، تحصیل در رشته های مختلف است. از این لحاظ که  دانشگاه های کشور قبرس تنوع زیادی در ارائه رشته های مختلف دارند. برای مثال می توان گفت شخص می تواند در رشته های مالی، هنر، موسیقی و رشته های پزشکی و پیراپزشکی در این کشور به تحصیل مشغول شود. یکی از مهمترین نکاتی که تحصیل در قبرس را برای بسیاری از افراد ایده آل کرده است، امکان تحصیل در رشته پزشکی بدون نیاز به گذراندن آزمون ورودی برای قبولی در این رشته می باشد. تنها نیاز است که شخص بتواند هزینه های تحصیل را در این کشور پرداخت نماید. یکی از نکات مهم در این زمینه این است که تعدادی از دانشگاه های قبرس مورد تایید وزارت بهداشت و وزارت علوم ایران نیز می باشند. البته لازم به ذکر است نه تنها  دانشگاه های قبرس مورد تایید ایران هستند اغلب دانشگاههای قبرس مورد تایید کشورهای اروپایی، کانادا و آمریکا نیز می باشند. اغلب دانشجویان در کنار تحصیل در قبرس اجازه کار دانشجویی نیز دارند. به صورتی که اغلب در دوره کارشناسی 10 ساعت و در دوره کارشناسی ارشد 20 ساعت در هفته را می توانند به کار دانشجویی اختصاص دهند.

تحصیل در مدارس قبرس

تحصیل در قبرس در مقطع دبستان و دبیرستان نیز امکان دارد. در قبرس دبستان های با کیفیت و بین المللی خوبی وجود دارد که هزینه های آنها در مقایسه با برخی کشورها بسیار مناسب می باشد. دانش آموزان از سن 3 سالگی الی 18 سالگی می توانند در مدارس بین المللی قبرس ثبت نام کنند. در زیر نام برخی مدارس بین المللی بسیار خوب قبرس ذکر شده است.

  • مدرسه خصوصی هریتج
  • مدرسه آمریکایی لارکانا
  • آکادمی آمریکایی نیکوزیه
  • آکادمی انگلیسی نیکوزیه
  • مدرسه فالکون قبرس
  • دبیرستان زنیون

برای ورود به این مدارس اکثرا آزمون های ورودی دارند و زبان آزمون های ورودی ترکی، یونانی و انگلیسی می باشد. البته در آزمون ورودی به زبان انگلیسی، از دانشجو سطح زبان یونانی و ترکی نیز امتحان گرفته می شود. زیرا در این مدارس به دانش آموزان زبان های ترکی و یونانی نیز تدریس می شود. هزینه های تحصیل در این مدارس حدودا بین 5 الی 8 هزار یورو در سال می باشد، که این هزینه شهریه به تنهایی می باشد. هزینه های جانبی تحصیل نظیر کتب و لوازم تحصیل و هزینه های زندگی جدا از این مبلغ می باشند.

دانش آموزان خارج اتحادیه اروپا برای تحصیل در قبرس نیاز به دریافت ویزا دانش آموزی دارند. البته باید توجه شود تحصیل کودکان در دبستان و دبیرستان شامل ویزا همراه نمی شود و پدر و مادر اقامت این کشور را حتی با تحصیل فرزندان در کشور قبرس اخذ نمی کنند. ولی می توانند با دریافت ویزای توریستی تا مدت 90 روز به این کشور وارد شده و در کنار فرزند خود بمانند.

تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی

شرایط تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی نیز برای دانشجویان مهیا است. همانطور که ذکر کردیم رشته های مختلف  با تنوع بسیار زیادی در کشور قبرس ارائه می شوند. که شخص امکان تحصیل در هر یک از این رشته ها را خواهد داشت. تحصیل در قبرس در مقطع لیسانس اغلب ۴ سال به طول می انجامد و دانشجویان باید در این دوره حداقل تعداد  ۲۵۰ واحد را بگذرانند. جهت تحصیل در قبرس در مقطع لیسانس شخص باید آیلتس 5.5 یا 6 را ارائه دهد. البته تحصیل در قبرس بدون مدرک زبان نیز امکان پذیر است. تنها نیاز است که از طریق مصاحبه با دانشگاه تعیین سطح شده و بسته به سطح زبان شخص، برای او در کشور قبرس دوره زبان برگزار خواهد شد. هزینه های تحصیل در مقطع لیسانس بسته به رشته ها و دانشگاه متغیر است. می توان گفت که حدوداً برای تحصیل در این مقطع بایستی شخص بین 3 تا 9 هزار یورو را برای تحصیل در این کشور در نظر داشته باشد.

کشور قبرس با دانشگاه های بین المللی معتبر در رنکینگ جهانی، سیستم آموزشی پیشرفته، تحصیل به زبان انگلیسی، امنیت بالا، تنوع فرهنگی زیاد،  و شهریه مناسب تحصیل یکی از مقاصد تحصیل دانشجویان بین المللی می باشد. این کشور در جنوب کشور ترکیه قرار دارد و به دو بخش قبرس شمالی و قبرس جنوبی تقسیم شده است.  بخش شمالی ان از لحاظ سیاسی تحت کنترل کشور ترکیه می باشد و کمتر توسعه پیدا کرده است اما بخش جنوبی که به قبرس اروپایی معروف است از سال 2004 و با پیوستن به اتحادیه اروپا ، توسعه زیادی پیدا کرده است . قبرس سومین جزیره بزرگ در مدیترانه می باشد.

هزینه تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی

مقطع تحصیلی کارشناسی : از 4000 دلار تا 8000 دلار

مدارک مورد نیاز برای پذیرش در مقطع کارشناسی

برای پذیرش در مقطع کارشناسی در دانشگاه های قبرس دانشجو می بایست دوره ی دبیرستان را با معدل C  یا بالاتر با موفقیت به اتمام رسانده باشد، دانشجویان بین المللی می بایست مدارک ذیل را سه ماه پیش از آغاز ترم اول به صورت الکترونیکی به آدرسadmit@euc.ac.cy  ارسال نمایند:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش به همراه پرداخت ۵۲ یورو که غیرقابل استرداد می باشد.
  • رونوشت از اتمام مقطع دبیرستان به همراه ترجمه رسمی به زبان انگلیسی
  • رونوشت پاسپورت و رونوشت کارت شناسایی
  • یک قطعه عکس
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی

تسلط به زبان انگلیسی برای ورود به دانشگاه های قبرس الزامی نیست و دانشجویانی که زبان مادری شان انگلیسی نیست می بایست در آزمون زبان دانشگاه شرکت نموده و در صورتی که نمره ی آزمون کمتر از حد نصاب دانشگاه باشد، باید در دوره های زبان انگلیسی که توسط خودِ دانشگاه برگزار می گردد شرکت نمایند. البته دانشجویانی که نمره آیلتس ۶٫۵ یا بالاتر یا تافل ۵۵۰ یا IGCSE با رتبه ی C یا بالاتر دارند از شرکت در آزمون زبان دانشگاه و متعاقباً شرکت در کلاس های پیش نیاز زبان انگلیسی معاف هستند.

تحصیل در دانشگاه های قبرس
مهاجرت تحصیلی به قبرس و بررسی شرایط آن
تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد

تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشجویان بین المللی با توجه به گستردگی رشته های ارائه داده شده، می تواند انتخاب مناسبی باشد. بر اساس آمار ثبت شده، دانشجویان بین المللی حدود 30 درصد از جمعیت دانشگاه های قبرس را تشکیل می دهند. تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کشور قبرس اغلب ۲ سال  زمان خواهد برد. در این مقطع امکان دریافت بورس تحصیلی نیز برای اشخاص امکان پذیر است. برای مقطع کارشناسی ارشد نیاز است که شخص آیلتس 6 را ارائه دهد. البته همانطور که ذکر شد، بدون مدرک زبان نیز می توان برای این دوره ها اقدام نمود.  هزینه های تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد را باید 3 هزار تا ۱۳ هزار یورو در نظر گرفت. که این مبالغ بسته به رشته و دانشگاه متغیر خواهند بود. اغلب دوره های تحصیل در قبرس به زبان انگلیسی تدریس می شود. البته دوره هایی نیز وجود دارد که به زبان ترکی و یا به زبان یونانی نیز ارائه می شود.

هزینه تحصیل در قبرس در مقطع کارشناسی ارشد

از 4000 دلار قبرس تا 8000 دلار

مدارک مورد نیاز برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد

دانشجویانی که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی معتبر موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده اند، می توانند برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه های قبرس اقدام نمایند. متقاضی می بایست حداقل دو ماه قبل از شروع ترم مدارک ذیل را به دفتر پذیرش ارسال نماید:

  • تکمیل فرم درخواست پذیرش به همراه پرداخت ۵۲ یورو که غیرقابل استرداد می باشد.
  • ترجمه رسمی از مدرک کارشناسی به زبان انگلیسی با حداقل معدل C
  • رونوشت رسمی از ریز نمرات مقطع کارشناسی به زبان انگلیسی
  • رونوشت گذرنامه و کارت شناسایی معتبر
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی
  • یک توصیه نامه از استاد دانشگاه
  • اثبات سابقه کار ( در صورت وجود)
  • رونوشت رسمی از اتمام مقطع دبیرستان به زبان انگلیسی
  • یک رزومه کاری و تحصیلی
  • یک قطعه عکس
تحصیل در قبرس در مقطع دکترا

تحصیل در قبرس در مقطع دکترا به دو طریق انجام می شود. شخص می تواند جهت تحصیل دکترا در قبرس هزینه پرداخت نماید و یا در صورتی که بتواند یک درخواست از یک استاد راهنما از دانشگاه های قبرس دریافت نماید، می تواند به عنوان یک دانشجوی بین المللی، از تحصیل رایگان در این کشور بهره مند شود. تحصیل در قبرس در مقطع دکترا اغلب به صورت تحقیق و پژوهش انجام می شود. این دوره ها سه ساله بوده و شخص می تواند تا ۵ سال نیز به تحصیل در مقطع دکترا بپردازد. هزینه های تحصیل در مقطع دکترا را باید حدود  ۱۳ هزار یورو تا ۱۵ هزار یورو در سال در نظر گرفت. یکی از نکات مثبت تحصیل در قبرس در مقطع دکترا را می توان امکان تحصیل در رشته های مختلف همچون کامپیوتر تا رشته هایی همچون نفت و گاز در نظر گرفت. جهت تحصیل در مقطع دکترا به طور قطع نیاز است که شخص مدارک لازم اعم از مدرک کارشناسی ارشد خود را ارائه دهد.

هزینه تحصیل در قبرس در مقطع دکترا

رشته های تحصیلی دکتری : از 6000 دلار قبرس تا 10000 دلار

هزینه های اخذ پذیرش در قبرس

دانشجویان بین المللی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های قبرس می بایست نسبت به پرداخت هزینه ی دانشگاه اقدام نمایند. این هزینه برای دانشجویان مقطع کارشناسی ۴۱۷۸ یورو، برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ۳۱۵۸ یورو و برای دانشجویان مقطع دکترا ۵۲۲۸ یورو می باشد. این پرداخت موارد ذیل را شامل می شود:

  • هزینه درخواست پذیرش ۵۲ یورو که غیرقابل استرداد است.*
  • هزینه درخواست مهاجرت M58 86 یورو که غیرقابل استرداد است.*
  • هزینه بیمه ۱۷۰ یورو
  • تضمین ۳۴۲ یورو که غیرقابل استرداد است.*
  • سایر هزینه ها ۷۸ یورو در هر ترم

*این هزینه ها تنها برای یک بار می بایست پرداخت گردد.

هزینه های قابل پرداخت می بایست به دفتر پذیرش دانشجویی و از طریق انتقال بانکی و یا به طور آنلاین از طریق Flywire یا jccsmart.com  پرداخت گردد. چنانچه مدارک پرداخت هزینه ها توسط دانشگاه به اداره مهاجرت قبرس فرستاده نشود، این اداره از اعطای ویزا به دانشجو ممانعت می نماید. از جمله هزینه های دیگر، پرداخت ۱۶۰ یورو توسط دانشجو به محض ورود به قبرس می باشد که موارد ذیل را پوشش می دهد:

  • مجوز حضور ۷۰ یورو
  • اجازه اقامت موقت M61 35 یورو
  • گواهی بهداشت و درمان ۳۵ یورو
  • گزارش ایکس ری از قفسه سینه ۲۰ یورو

پس از حضور دانشجو در قبرس یک کارت صورتی رنگ برای او صادر می گردد و دانشجو می بایست بلافاصله پس از حضور نسبت به افتتاح حساب بانکی با مبلغ ۵۰۰۰ یورو اقدام نماید.

پزشکی در قبرس
مهاجرت تحصیلی به قبرس و بررسی شرایط آن
شرایط تحصیل دندانپزشکی در قبرس

رشته دندانپزشکی در قبرس در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. برای ورود به رشته دندانپزشکی، دانشجو می باید حداقل مدرک زبان انگلیسی آیلتس آکادمیک در سطح حداقل نمره 6  را داشته باشد. ضمن اینکه برخی از کالج های کشور قبرس، معمولا  دوره های آمادگی برای ورود به رشته های پزشکی و دندانپزشکی را در قالب دوره های پیش پزشکی یا  پری مدیکال Premedical  ارائه می نمایند. افرادی که در مقطع کارشناسی فارغ التحصیل می شوند می توانند به عنوان پرسنل بهداشت در حوزه دهان و دندان در بیمارستانها یا مراکز درمانی فعالیت نمایند. با تحصیل در مقطع وجود دارد. جهت برخی از تخصص ها از جمله ارتدونسی و جراحی های خاص نیاز به گذراندن دوره های تخصصی است که پس از آن PHD یا دکتری حرفه ای به فرد اعطا می شود.

مدارک لازم برای تحصیل در رشته دندانپزشکی قبرس
  • تکمیل فرم درخواست تحصیلی Application Form
  • کپی پاسپورت که دارای اعتبار لازم باشد ( حداقل 6 ماه از اعتبار آن باقیمانده باشد)
  • کپی شناسنامه همراه با ترجمه رسمی آن
  • ارائه مدرک دیپلم کامل 12 ساله (دیپلم و پیش دانشگاهی) همراه با ریز نمرات و ترجمه رسمی آنها
  • ارائه آخرین مدارک تحصیلی قابل قبول همراه با ریز نمرات و ترجمه رسمی آنها که ممهور به مهر دادگستری و وزارت امور خارجه باشد و به تایید سفارت رسیده باشد
  • عکس رنگی متقاضی در اندازه گذرنامه با پس زمینه سفید
  • انگیزه نامه
  • کپی پاسپورت
  • ارائه مدرک زبان IELTS آکادمیک در حد نمره 6 برای مقطع لیسانس و 6.5 برای فوق لیسانس. لازم به ذکر است در صورتیکه سطح زبان دانشجویان پایین تر از حداقل لازم باشد می بایست دوره زبان را در دانشگاه طی نمایند
هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس

رشته های پزشکی و دندانپزشکی  از10000 تا 15000 دلار

ادامه تحصیل دندانپزشکان در قبرس

برای دندانپزشکان که در ایران مدرک دندانپزشکی خود را اخذ نموده اند، امکان تحصیل تخصص وجود دارد بدین منظور باید از دانشگاه یا استاد راهنما پذیرش دریافت نمایند تا بتوانند وارد دوره تخصص شده و پس از طی دوره، تخصص خود را دریافت نمایند.

همانطور که ذکر گردید تحصیل دندانپزشکی در قبرس علی رغم گران بودن، یکی از روشهای مهاجرت می باشد. والدین با توجه به آینده کاری بسیار مطلوب و درآمد بالای دندانپزشکان در اروپا، برای آینده فرزندانشان جهت تحصیل دندانپزشکی در قبرس سرمایه گذاری می نمایند.

دانشگاههای دندانپزشکی در قبرس

در ذیل به اسامی برخی از دانشگاههای معروف در قبرس که رشته دندانپزشکی را ارائه می کنند اشاره می شود:

  • دانشگاه قبرس (University of Cyprus)
  • دانشگاه اروپایی قبرس (European University Cyprus)
  • دانشگاه شرق نزدیک (Near East University)
  • دانشگاه بین المللی قبرس (Cyprus International University)
  • دانشگاه نیکوزیا (University of Nicosia)
  • دانشگاه اروپایی لفکه (European University of Lefke)
تحصیل در قبرس به همراه بورس تحصیلی

جهت تحصیل در قبرس امکان دریافت بورس تحصیلی از چندین راه امکان پذیر است. در تعدادی از دانشگاه های قبرس شرایط به این صورت است که اگر شخص معدل بالایی داشته باشد، مدرک زبان بالایی ارائه دهد و بتواند نامه ای ارائه دهد که در آن بتواند به دانشگاه نشان دهد که علت نیاز شخص به دریافت بورسیه تحصیلی چیست، شخص می تواند تا 50 درصد نیز از بورسیه این دانشگاه ها استفاده نماید. اما علاوه بر آن بورسیه های زیادی جهت تحصیل در قبرس برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. که بر اساس این بورسیه ها هزینه های تحصیل در قبرس تا حدی و یا گاها به طور کامل برطرف خواهد شد.  در زیر به تعدادی از آنها می پردازیم.

  • بورسیه تحصیلی بنیاد امید
  • بورسیه تحصیلی Bolc
  • بورسیه تحصیلی Edoofa
  • بورسیه تحصیلی Novus biologicals

یکی از موارد حائز اهمیت جهت تحصیل در قبرس و دانشگاههای خارج از کشور دریافت بورس تحصیلی از دانشگاههای آن کشور ها است  ، چرا که تامین هزینه ها می تواند قدم بزرگی در راستای پیشرفت های تحصیلی باشد .دانشگاه های قبرس بنا به شرایطی که در زیر آورده خواهد شد از این  مسئله مستثنی نیستند و به دلیل  داشتن فاصله ی کم با ایران از جمله کشورهای مطرح در زمینه ی مهاجرت به قبرس و تحصیل در قبرس است  و دریافت بورس تحصیلی در قبرس می توان به مزایای آن کشور بی افزاید. دانشجویانی که در مقطع لیسانس یا فوق لیسانس در قبرس موفق به اخذ پذیرش می شوند، می توانند ابتدای هر ترم درخواست بورس تحصیلی در قبرس نمایند و شروع کلیه ی ترم ها ابتدای بهمن و شهریور می باشد.

مدارک لازم جهت اخذ بورس تحصیلی در قبرس
  • فرم درخواست بورس تحصیلی در قبرس که کامل گردیده و امضا و شده باشد.
  • دوقطعه عکس
  • کپی پاسپورت
  • برای دانشجویان مقطع لیسانس،ارائه ی مدرک دیپلم
  • برای دانشجویان مقطع فوق لیسانس ارائه ی مدرک اصلی لیسانس به انضمام ریز نمرات و یا هر گونه مدرک معتبر دیگر که ترجمه ی انگلیسی شده و ممهور گشته.

جهت اخذ بورس تحصیلی در قبرس دانشجو می بایست ابتدا درخواست پذیرش خود را از مقطع تحصیلی مورد نظر بنا به شرایط سنی ارسال نماید پس از آن می بایست مدارک تحصیلی و هویتی خود را که در بالا آورده شده برای دانشگاه مورد نظر خود در قبرس ارسال نماید.

پس از دریافت برگه پذیرش خود از دانشگاه های قبرس می تواند شخص متقاضی فرم بورس تحصیل در قبرس را پر نموده و ارسال نماید.

در روند اخذ بورس تحصیلی در قبرس در صورت مورد پذیرش قرار گرفتن درخواست بورس تحصیلی در قبرس، میزان حساب بانکی متقاضی جهت اخذ ویزای تحصیلی متغیر خواهد بود اگر متقاضی دریافت بورس تحصیل در قبرس موفق به دریافت بورسیه ی میزان ۱۰۰% هزینه ی تحصیل در قبرس گردد شخص متقاضی نیازی به داشتن حساب بانکی نخواهد داشت.

همانطور که گفته شد امکان درخواست بورس تحصیلی در قبرس برای مقاطع مختلف و همین طور در رشته های متفاوت به جز رشته های پزشکی امکان پذیر است و میزان شهریه برای دانشجویان پزشکی ۱۰ هزار دلار برای هر ترم می تواند بین ۲۵% تا ۵۰% هزینه ها متغیر باشد در این بین برخی امتیازات و شرایط مانند تحصیل در رشته ی داروسازی ، دارندگان معدل بالا و فارغ التحصیلان مدارس تیزهوشان می تواند سبب شود که شخص متقاضی از حداقل ۵۰% بورس تحصیلی در قبرس بهره مند گردد.علاوه بر آنچه گفته شد شرایط دیگری نیز برای دریافت بورس تحصیلی در قبرس بهره مند گردندآن هم به این صورت است که دانشجو تنها با گذراندن اولین ترم از تحصیل به دست آوردن معدلی به میزان حداقل ۳ نمره از ۴ نمره در صورتی که استاد دانشجو را به عنوان دستیاری تایید نمایند دانشجو می تواند به عنوان دستیار استاد دانشگاه به طور پاره وقت مشغول شده و از ۵۰% تخفیف شهریه ی دانشگاه بهره مند شده و ۴۵۰ لیر معادل با ۹۰۰ هزار تومان در ماه حقوق دریافت نماید. در صورتی که دانشجو در مقطع دکتری بتواند به عنوان دستیار استاد فعال شود میتواند در صورت فعالیت به طور تمام وقت از ۱۰۰ درصد تخفیف شهریه دانشگاه و ۹۰۰ لیر معادل ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به طور ماهیانه بهره مند گردد.

مرجع اعطا کننده ی بورس تحصیلی در قبرس هیئت ارزیابی بورس دانشجویان در دانشگاه می باشد که سهم قطعی در حدود ۲۵% تا ۵۰% را اخذ می نماید.

در هر ترم تحصیلی دو متقاضی از کشورهای مختلف می توانند از بورس تحصیلی در قبرس به طور ۱۰۰% بهره مند گردند و سایرین از ۵۰% بورس تحصیلی در قبرس ، حال اگر شخص متقاضی بورس تحصیلی در قبرس که از ۵۰% تخفیف شهریه بهره مند شده موفق به اخذ نمره ی ۸ گردد می تواند از ۵۰ % تخفیف به تخفیف قبلی نیز بهره مند گردد و در کل هزینه ای برای تحصیل پرداخت نماید.

تحصیل در قبرس
مهاجرت تحصیلی به قبرس و بررسی شرایط آن
تحصیل در قبرس و بررسی ویزای همراه

شاید بتوان گفت یکی از نقاط ضعف تحصیل در قبرس در کنار بسیاری از شرایط خوبی که برای دانش جویان بین المللی برقرار می کند، عدم امکان داشتن همراه است. در کشور قبرس اغلب به دانشجویان ویزایی تحت عنوان ویزای همراه داده نمی شود و در صورتی که فرد متاهل باشد و بخواهد جهت تحصیل در قبرس اقدام نموده و همسر خود را در کنارش داشته باشد، نیاز است که برای همراه خود به صورت توریستی اقدام نموده و این ویزای توریستی را برای همسر، در طول مدت اقامت و تحصیل خود در قبرس تمدید نماید.

تحصیل در قبرس و معرفی دانشگاه های برتر قبرس

تحصیل در قبرس با توجه به تعداد بالای دانشگاه های این کشور از تنوع بالایی برخوردار است. این مراکز شامل دانشگاه ها، کالج ها و موسسات بین المللی مختلفی می شود که دوره های متفاوت با رشته های گوناگونی را ارائه می دهند. تعدادی از دانشگاه های این کشور در رنکینگ جهانی در سطح قابل قبولی قرار دارند که نه تنها در ایران، بلکه مدارک حاصل از تحصیل در قبرس در این مراکز، در کشورهای اروپایی، آمریکای و کانادا نیز مورد قبول است. معتبر ترین دانشگاه های قبرس به شرح زیر است.

رتبه در قبرس رتبه جهانی شهر نام دانشگاه
1 1566 فاماگوستا دانشگاه داگو آکدنیز
2 1808 نیکوزیا دانشگاه قبرس
3 3208 نیکوزیا دانشکاه نیکوزیا
4 3350 لفکوزیا دانشگاه بین المللی قبرس
5 4017 نیکوزیا دانشگاه یاکین دوگو
تحصیل در قبرس و مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی

جهت دریافت ویزای تحصیلی قبرس به طور قطع شما در ابتدا نیاز خواهید داشت تا یک پذیرش تحصیلی از دانشگاه های این کشور دریافت نمایید تا امکان حضور و تحصیل در قبرس برای شما فراهم شود. در ادامه نیاز است مدارکی را در جهت دریافت ویزای تحصیلی قبرس تهیه و ارائه دهید تا به بهترین نحو امکان تحصیل در قبرس و دریافت ویزای تحصیلی برای شما فراهم شود. ویزای تحصیلی قبرس اغلب در حدود 1 ماه داده می شود. مدارک مورد نیاز جهت اقدام برای دریافت ویزای تحصیلی قبرس به شرح زیر است.

  • گذرنامه معتبر (حداقل 1 سال اعتبار داشته باشد)
  • چهار قطعه عکس
  • ارائه فرم درخواست تکمیل شده
  • مدارک تحصیلی تایید شده دانشجو
  • مدارک زبان
  • نشان دادن تمکن مالی مورد نیاز که نشان دهد از عهده هزینه های تحصیل و زندگی خود بر خواهید آمد.
  • پرداخت هزینه درخواست
  • عدم سوء پیشینه
مدارک موردنیاز برای انتقال دانشجو به دانشگاه های قبرس

دانشجویانی که تحصیلات دانشگاهی خود را در جایی دیگر شروع کرده اند و خواستار ورود به دانشگاه های قبرس به عنوان  دانشجویانِ انتقالی  transfer students  هستند می بایست پیش از شروع ترم، مدارک ذیل را به صورت الکترونیکی به آدرس  admit@euc.ac.cy ارسال نمایند:

۱-    تکمیل فرم درخواست پذیرش به همراه پرداخت مبلغ ۵۲ یورو که غیرقابل استرداد است.
۲-    ریزنمرات تمام دوران تحصیلی از هر موسسه یا آموزشگاهی که قبلاً در آنجا تحصیل نموده است، اعم از دبیرستان، کالج یا دانشگاه
۳-    توصیفِ رسمی از تمام دروسی که قبلاً در کالج یا دانشگاه تحصیل نموده است به زبان انگلیسی
ارزیابی رسمی مبنی بر انتقال دانشجو به دانشگاه های قبرس تنها زمانی انجام می گیرد که تمامی مدارک فوق به دفتر پذیرش ارائه شده باشد. پس از ارزیابی تمام مدارک دانشجو، دفتر ثبت نام یک اعتبار برای دانشجو صادر می نماید این برگه ی اعتبار جهت ثبت نام دانشجو در دانشگاه های قبرس معتبر می باشد.

مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا برای دانشجویان بین المللی

کلیه ی دانشجویان بین المللی پس از دریافتِ نامه ی پذیرش از دانشگاه می بایست حداقل سه ماه قبل از آغاز ترم مدارک مورد نیاز برای صدور ویزا را به اداره مربوطه ارائه نمایند:

  • نسخه گواهی شده از سوابق تحصیلی
  • نسخه گواهی شده از اتمام مقطع دبیرستان برای دانشجویان کارشناسی
  • رونوشت مدرک کارشناسی برای دانشجویان کارشناسی ارشد
  • رونوشت مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد برای دانشجویان دکترا
  • نسخه ی گواهی شده از گذرنامه معتبر که برای حداقل دو سال اعتبار داشته باشد.
  • گواهی عدم سوءپیشینه از مقامات پلیس کشور برای حداکثر شش ماه اخیر
  • گواهی سلامتی برای بیماری HIV، هپاتیت ب، هپاتیت سی و سفلیس و گزارش عکس ایکس ری از قفسه سینه برای بیماری سل. این گواهی ها فقط باید از بیمارستان های دولتی و ۴ ماه قبل از سفر صادر شده باشد.
  • نامه تمکن مالی از بانک که نشان دهد دانشجو یا والدین یا سرپرست او قادر به تامین هزینه های تحصیل و زندگی متقاضی می باشند. میزان تمکن مالی باید حداقل ۷۰۰۰ یورو باشد و نامه بانکی شش ماه اخیر لازم است.
    قبرس یک از کشورهای مورد علاقه ی بسیاری از هموطنان جهت ادامه تحصیل می باشد و این امر ناشی از وجود دانشگاه های خوب و مورد تایید وزارت علوم در این کشور می باشد، همچنین عامل دیگری چون نزدیکی این کشور با کشور عزیزمان می تواند تحصیل در این کشور را به امری ایده آل تبدیل نماید. این کشور با وجود برخورداری از استانداردهای زندگی و دانشگاهی اروپایی، هزینه هایی به مراتب کم تر از سایر کشورهای اروپایی داشته و از این جهت فشار زیادی به دانشجو یا خانواده وارد نمی گردد.
تحصیل در قبرس
مهاجرت تحصیلی به قبرس و بررسی شرایط آن
تحصیل در قبرس و موقعیت کار پس از تحصیل

دانشجویانی که به تحصیل در قبرس مشغول هستند و از دانشگاه های قبرس شمالی فارغ التحصیل می شوند، اجازه کار داشته و می توانند در بسیاری از شرکت های بزرگ مانند بانک ها، فروشگاه ها، هتل ها و غیره مشغول به کار شوند. این در صورتی است که این افراد بتوانند از یک کارفرما در کشور قبرس درخواست کار داشته باشند. اغلب کارفرمایان در کشور قبرس برای جذب فارغ التحصیلان پس از تحصیل در قبرس، به طور مستقل، خود برای دریافت اقامت دانشجویان اقدام کرده و از طرف دانشجو درخواست داده تا مجوزهای لازم را از دولت قبرس دریافت کنند. در این صورت شخص می تواند در این شرکت ها شروع به کار داشته باشد. اکثر دانشگاه ها نیز در قبرس واحد هایی را ارائه می دهد تا دانشجویان را جهت ورود به بازار کار آماده کنند. این موضوع یکی از دلایلی است که اکثر دانشجویان فارغ التحصیل در دانشگاه های قبرس شمالی بلافاصله در 3 ماه پس از تحصیل در قبرس و فارغ التحصیلی، در قبرس استخدام شده و مشغول به کار می شوند. شما تا زمانی که در قبرس درخواست کاری داشته باشید می توانید در این کشور اقامت داشته و به صورت فول تایم اجازه کار خواهید داشت.

پیشنهاد میکنیم این مقاله را بخوانید: مهاجرت کاری به قبرس

تحصیل در قبرس و وضعیت اقامت و اخذ تابعیت پس از تحصیل

تحصیل در قبرس برای اشخاصی که قصد اخذ اقامت در کشور قبرس را دارند شرایط مختلفی دارد. در کشور قبرس امکان پیدا کردن کار پس از تحصیل در قبرس، در رشته هایی مانند خدمات مالی و بانکداری، گردشگری و هتلداری و صنعت فناوری اطلاعات نسبت به سایر رشته ها بالاتر است. شخصی که بتواند در حین تحصیل کار پیدا کند پس از تحصیل می تواند اقامت خود را به اقامت کاری تبدیل کرده و از این طریق در قبرس بماند. شخص پس از تحصیل در کشور قبرس از زیرشاخه های E  و D شانس دریافت اقامت این کشور را دارد.

  • زیرشاخه E : شامل شخصی می شود که در مشاغل تخصصی و یا حرفه ای که در کشور قبرس مورد نیاز است، تخصص و تحصیلات دارد و پشتوانه مالی کافی جهت خود اشتغالی در کشور قبرس نیز دارد.
  • زیرشاخه D: برای افرادی است که پیشنهاد شغلی از یک کارفرما در کشور قبرس دارند که در این پیشنهاد شغلی، مدت قرارداد محدود نیست.

تنها با تحصیل در قبرس شخص به اقامت بلند مدت و دائم نمی رسد. این امکان با یافتن کار یا خوداشتغالی یا سرمایه گذاری پس از تحصیل امکانپذیر می باشد و شخص می تواند از این طریق اقامت کشور قبرس را بدست آورد. با زندگی و کار در کشور قبرس شخص می تواند پس از 5 سال درخواست اقامت دائم این کشور را بدهد. که این اقامت 5 ساله بوده و قابل تمدید می باشد.

برای دریافت پاسپورت و تابعیت قبرس شخص باید 1 سال آخر را در قبرس زندگی کرده باشد و اثبات کند از 7 سال گذشته حداقل 4 سال در قبرس زندگی کرده است.

تحصیل در قبرس و سخن پایانی

تحصیل در قبرس یک فرصت بسیار خوب برای افرادی است که قصد دارند در خارج از کشور ادامه تحصیل داشته باشند اما هزینه های زیادی را برای تحصیل پرداخت نکنند. با توجه به رنکینگ خوب دانشگاه های قبرس و امکان تحصیل در قبرس در رشته های مختلف این کشور می تواند انتخاب مناسبی باشد. اما در صورتی که متاهل هستید و قصد دارید برای تحصیل در قبرس اقدام نمایید، باید عدم امکان وجود ویزای همراه را مدنظر داشته باشید. از این رو شما می توانید جهت امکان الحاق خانواده و اطمینان از حضور همسر و فرزندانتان در کنار شما، برای کشورهای دیگری که الحاق خانواده راحت تر صورت می گیرد مانند کشور دانمارک، هلند و سایر کشورها اقدام نمایید.

 

,

همین حالا اقدام کنید

جهت ارزیابی شرایط مهاجرت و یا رزرو وقت مشاوره

پست های مرتبط

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست